12 december 2012

Pepparkaksgumma och gubbe

Barnen tycker att det är mysigt att sitta under filten på morgonen och titta på julkalendern.


Nelly med sin Hello Kitty julkalender
I början på förra veckan hade Felix målat så fint på en tygväska. Han hade även gjort ett fint luciatåg. Han hade fått hjälp att göra tre stjärnor på stjärngossestruten.

 

I onsdags förra veckan (5 dec) var jag och barnen hemma hos mormor och morfar och bakade pepparkakor. Barnen gjorde en hel burk full med pepparkakor. De bakade allt från hjärtan till kameler. Felix garnerade två hjärtan med kristyr som han fortfarande inte har velat äta upp.



Barnen fick tatueringar av morfar
I fredags fyllde pappa Ola 36 år och barnen och jag väckte honom tidigt på morgonen. Nelly ville inte riktigt vakna så jag lät henne ligga kvar, men när hon hörde oss sjunga ville hon också vara med. Felix var nöjd med att få smörgåstårta till frukost.


I lördags kom mormor, morfar och morbror Mikael på lite födelsedagsfika för Ola. Felix åt två chokladbollar på raken och sedan tre portioner tårta. Jag förstår inte hur han får plats med allt i den lilla magen.



I måndags när Felix tittade på julkalendern frågade han Ola vad en greve var och när Ola berättade att kungen var chef över greven berättade Felix för Ola vad en chef gör. En chef bestämmer när man ska jobba och när man ska ha rätt. Han har verkligen förstått hur det går till.

I tisdags var det lussefirande på Felix avdelning. Nelly fick vara med i publien och fick ha på sig sin pepparkaksgummeklänning. Felix var pepparkaksgubbe och det var också hans kompis Abbe. Tidigare år har Felix varit så nervös så att han mest har stått och velat men i år var han lugnare, men sjung nästan inte med någonting utan satt mest och gäspade. Den enda gången som han lät var när han var med och uppträdde lite julvisan "Mössens julafton" och han var ett av barnen. Han låg då och snarkade högt och ljudligt när det var dags för dem att sova. Nelly däremot satt och nynnade med hela tiden och hon längtar nog till nästa år när hon får vara med där uppe på den lilla scenen.

 
 


Idag när jag hämtade barnen på dagis var det ett fruktansvärt liv. Nelly ville inte ta på sig overallen. Hon blev helt galen och satt bara och skrek. Jag har nästan aldrig sett henne så ledsen. Antingen var hon för trött eller så håller hon på att bli sjuk för jag kände inte igen henne. Efter en stund hörde jag någon skrika på utsidan och det visade sig vara Felix som var ledsen och trodde att jag hade åkt utan honom eftersom det tog sådan tid att få med Nelly ut. Han och fröken Annika hade gått ut och sett att bilen stod kvar så då förstod han att jag var på Nellys avdelning. När han kom in hade jag två stycken som stod och skrek om vartannat. Efter ett tag lugnade Felix ner sig, men när han börjar titta på sina teckningar som han hade burit på och upptäckte att han hade tappat en bild på en tomte i släde blev han helt förstörd och sprang ut och letade. Han kom tillbaka efter en stund och var knäckt eftersom han hade letat överallt där han hade varit. Till slut när vi väl kom ut alla tre så var hans teckning det första jag såg på utsidan. Oj, vilken tur och efter det lugnade de båda ner sig. Puh!

Idag när Felix satt och kollade på Lilla Aktuellt ropar han på mig och Ola och säger, "Jag vill inte fylla mer år, för jag vill inte börja i skolan. Jag kan alldeles för lite för jag kan bara jonglera med en boll och kan inte minus." När jag förklarade för honom att alla kan olika saker olika bra och att jag inte känner någon femåring som kan räkna så bra som Felix. Då blev han nöjd och verkade vilja börja skolan trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar