9 november 2013

Nelly börjar bli stor

I tisdags fick Nelly sin nya bilstol. Numera får hon sitta framvänt och det är egentligen inte förrän om ett halvår som vi ska vända henne men hon har lite svårt att få plats i den bakåtvända så hon har det mer bekvämt så här. Hon var väldigt nöjd med att sitta åt samma håll som storebror.


I onsdags hade Felix gjort en fin gubbe på dagis. Han hade tejpat och haft sig tills dess att han fick en liten pappersdocka. Han skulle sova bredvid Felix på golvet och det var inte bara att lägga honom där utan han skulle ha en kudde och snuttefilten som täcke.



I torsdags morse pekade Nelly på Felix eltandborste och sa att hon också vill ha en sådan när hon är sex år. Jag sa till henne att hon kan få en eltandborste när hon har slutat med napp eftersom bebisar inte kan ha en eltandborste och det är ju bara bebisar som har napp. Då sa hon att hon vill ha en eltandborste med Hello Kitty. När hon gick och lade sig på kvällen berättade hon för pappa Ola att hon inte behövde någon napp eftersom hon ville ha en tandborste. Igår kväll (fredag) var hon inte lika positiv utan grät sig till sömns på grund av den stora saknaden till nappen. Ikväll gick det mycket bättre och hon lade sig utan att ens fråga efter den.

I torsdags kväll var jag på föräldramöte på Nellys dagis och då såg jag en intervju med Nelly som hängde på väggen tillsammans med ett självporträtt på Nelly som hon hade gjort.



Felix hade också gjort ett självporträtt som fröknarna på skolan hade bett honom måla för att se om barnen har koll på sina kroppar.



När jag hämtade barnen i fredags satt vi och lekte länge i Nellys rum. Nelly och jag satt och målade på hennes griffeltavla och Nelly målade bland annat mig.


Felix fick en julkalender med nya numret av Bamse och han bestämde då att han skulle göra en egen julkalender som vi kan öppna tillsammans. Det föreställer en borg och det ska bli spännande att se vad som döljer sig bakom luckorna.


Idag var jag och barnen och köpte en massa farsdagspresenter till pappa Ola. Eftersom jag åker till Stockholm i morgon så firade vi det idag istället. Vi ska ge Ola frukost på sängen i morgon bitti men vi gav honom presenterna idag. Ola fick kläder och skor. När han skulle öppna paketet säger Nelly, "Det är skor i det paketet pappa." Hon hade inte riktigt lyssnat på när jag förklarade för henne att man aldrig säger vad ett paket innehåller för det är en överraskning tills dess att paketet är öppnat.


I eftermiddags var vi hos mormor och morfar och fikade. Barnen älskade mormors hembakta kakor och vi fick till slut flytta kakfatet ifrån dem. När vi satt där vid bordet började jag och Felix spela Hänga Gubben för första gången. Han tyckte det var roligt och kom själv på flera bra ord som julmust, slalom och Iphone.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar