17 november 2013

Febrig kille

I söndags när det var Farsdag väckte vi Ola med att barnen kom med var sitt tomtebloss och Felix egengjorda present och teckningar. Felix hade designat en egen pärlplatta som blev så fin.




På förmiddagen innan jag åkte till Stockholm åt vi en prinsesslängd vilket Felix uppskattar mycket.

På eftermiddagen var Felix bjuden på piratkalas hos sin klasskompis Eric. Det hade varit ett roligt kalas med många pirater.


I måndags hade Felix suttit och spelat sitt drakspel på paddan och förklarar senare för Felix att draken låg i en sarkofag. Tänk att han har snappat upp vad en sarkofag är. Han berättade för Ola att det är en sådan som en mumie ligger i.

I onsdags fick vi Nellys skolkort och hon lyckades att le trots att hon var lite rädd för fotografen.


I torsdags satte vi äntligen upp Nellys nya gardin. Oj, som hon har längtat efter den. Som tur var hjälpte farmor Kim till att sy den för annars hade den nog aldrig blivit färdig. Kim gjorde även ett örngott till kudden som Nelly var snabb med att lägga sin kudde i.



Jag och barnen satt och lekte i Nellys rum på torsdagen när jag hade hämtat dem. Vi lekte restaurang vilket var Felix påhitt och han gick och serverade oss och gav oss olika menyer som vi fick välja från.


När jag hämtade Nelly på dagiset i fredags lånade vi med oss en språkpåse hem över helgen. Hon gick med den runt halsen och sa att hon såg ut som mormor eftersom hon brukar ha sin handväska så.


När vi kom till Felix på fritids såg jag inte honom, men det var inte konstigt. Han låg nerbäddad i soffan och mådde inte alls bra. Jag vet inte hur länge han hade mått dåligt men han själv sa att det var länge. När han reste sig upp såg han väldigt ynklig ut och helt likblek i ansiktet. När han satte sig i bilen somnade han direkt och fortsatte sedan sova uppe på sitt rum när vi kom hem. Jag tog tempen på honom och det visade sig att han hade strax under 39 grader men sedan steg den ändå mer. Nelly hjälpte mig att ta hand om honom så hon hämtade vaselin och termometern när hon hörde att jag skulle ta tempen på honom. Hon satt sedan och klappade och pussade på sin stackars storebror. Det är syskonkärlek det.


Igår (lördag) var Nelly och jag på hennes gymnastik. Hon sprang runt och var så duktig och godtog att jag inte följde med henne runt stationerna i salen utan att jag stod och vaktade en av stationerna. Hon har verkligen övat upp sin balans och det var inga problem för henne att gå balansgång hela vägen. I början när vi var på gymnastiken klarade hon inte alls lång bit.



Igår hjälpte Nelly till och vispade pannkakssmet till lunchen. Hon tycker att det är roligt att få hjälpa till att laga mat.


Efter maten åkte jag och Nelly in till Kungälv och köpte en ny overall till henne, fordrade regnkläder, mössa och vantar. Vi var även och köpte en eltandborste med prinsessor till Nelly eftersom hon nu har klarat av att vara utan napp i över en vecka. Hon klarar det jättebra. Barnen fick även varsin ny pysselbok. Felix bok handlade om logik och Nellys om att lära sig att skriva. Nellys bok handlar mest om att följa en streckad linje så att hon lär sig att hantera pennan. Felix läser sina instruktioner till övningarna själv och förstår precis vad det står. Tänk vad fort det går när det väl släpper med läsningen.



Medan jag och Nelly var iväg passade Ola och Felix på att spela spel och vila sig.


Jag och Felix satt och fyllde i en undersökning som skolan har bett honom att fylla i. Han skulle med hjälp av tre olika miner förklara om han tyckte det var tråkigt, varken tråkigt eller roligt och till sist roligt. Som tur var tyckte han att det mesta var roligt.




I morse (söndag) mådde Felix fortfarande dåligt och ville mest ligga i soffan. Nelly satte sig bredvid honom och de satt där tillsammans en bra stund och mös framför Bolibompa.

 
 
Idag har vi äntligen fått upp Nellys lilla hylla som hon fick i ettårspresent av mormor och morfar. Det var viktigt för Nelly att hon skulle kunna klättra upp och ställa upp sina böcker själv när hon stod på sin pall så den höjden fick det bli.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar