3 november 2013

Halloween

I tisdags morse var Nelly lite gnällig och sa att hon hade ont i magen. När jag sa att hon kunde sätta sig på toaletten och försöka få ut det onda men det hjälpte inte. Jag släppte av henne på dagis och hon var fortfarande lite ledsen men jag bad personalen att sätta henne på toaletten igen. Två timmar senare ringde de till oss och berättade att hon hade kräkts. De hade inte riktigt känt igen henne under hela morgonen. Hon ville varken ha frukost eller följa med på utflykten. Hon satt mest i sin saccosäck och tittade på tv. Det var en trött Nelly så hon somnade där i sin säck mellan kräkningarna.


Även på onsdagen mådde Nelly dåligt och det enda hon fick äta var lite rostmacka och vätskeersättning. Hon ville gärna ha mycket vatten, men hon fick bara ta en sked lite då och då.



Felix fick också vara hemma i onsdags och då passade han på att använda sig av Nelly som pärlsorterare. Hon fick tydliga instruktioner i vilken burk respektive färg skulle vara.



Felix hade lite disco här hemma på eftermiddagen. Han tog då fram sin hatt och hoppade runt med den på huvudet.


I torsdags var Felix tillbaka på fritids men vi behöll Nelly hemma. När Felix kom hem från fritids började han att göra en farsdagspresent till pappa Ola. När Ola kom hem på kvällen rusade Felix fram till ett skåp och gömde presenten där och blev helt uppspelt när Ola kom in. Det slutade med att Felix sprang iväg och kom tillbaka med en lapp som han ville ha tejp till. Det visade sig att det vare en lapp som han skulle sätta på skåpet och på lappen stod det "Tjuvtitta inte". Då förstod Ola att det inte var läge att öppna skåpet.


Till middag i torsdag ville vi fira Halloween lite så jag hade fixat ett litet kalas. Vi köpte lite spindelnät och lite läskig mat. Det var prinskorvar med mandel som såg ut som fingrar och det serverades i ett grönfärgat potatismos. Barnen tyckte att det var roligt att äta den läskiga maten.



Jag hade köpt lite godis ifall något barn kom och knackade på, men eftersom vi bor som vi gör brukar det oftast inte komma någon. Felix uppmärksammade godispåsen och frågade om han fick lite, men när jag svarade att det var till barn som kommer och knackar på dörren och säger "bus eller godis" blev han tyst. Efter en minut börjar det att knacka på dörren och vilka är det inte som står där och om inte Felix och Nelly. Ja, jag var ju tvungen att ge dem lite godis då när de gjorde det som krävdes för att få godis.

I fredags var Felix på kalas hos Ylva. Det var ett kalas för de gamla dagiskompisarna från gruppen Fjärilarna. Alla var där förutom Abbe och Felix har längtat mycket efter honom så han blev nog lite besviken över att inte se honom där. Felix var utklädd i en dräkt som jag hade köpt till honom och så sminkade jag honom lite läskigt.


I lördags morse hörde Abbes mamma av sig och sa att Abbe hade pratat om Felix och att han gärna ville träffa honom. Hon undrade då om Felix ville komma till Abbe och leka en stund och det ville självklart Felix. han var där i nästan tre timmar och de hade bland annat spelat fotboll.

På eftermiddagen passade mormor och morfar barnen några timmar medan jag och Ola var på bio. När mormor och morfar åkte hem blev Nelly ledsen och låg och grät i sin säng och sa, "Jag längtar efter mormor och morfar."

Idag var familjen Kostovski här och hälsade på en stund. Adrian och Felix lekte både ute och inne med varandra och Nelly och Alma var här inne och busade med varandra. Nelly tog gärna hand om henne och höll henne i handen när hon skulle gå upp och ner för trappan.




Felix har pratat länge om att han vill ha en dagbok och jag har inte hunnit att köpa någon ännu. Han tog då saken i egna händer och gjorde en egen. Han har inte skrivit något i den än men det kommer nog.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar