17 augusti 2014

Målarna

I måndags var det studiedag på Nellys dagis så då höll vi både henne och Felix hemma. Dagen spenderade vi med att åka och vaccinera mig och Nelly med den andra sprutan mot TBE. Jag blev osäker på om det var tre år sedan Felix tog sin andra spruta och att det nu skulle vara dags för den tredje så han fick stå över.



När vi hade vaccinerat oss åkte vi till Frölunda Torg och handlade lite kläder och skor till barnens start med skola, fritids och dagis. Nelly tog ut alla sina nya kläder ur påsarna när vi kom hem och hon visste precis vad hon ville ha på sig sin första dag till dagis.

På tisdag var det dags för första dagen på fritids och dagis. Vi tog en kort dag, mellan 9-13, för att Nelly skulle skolas in på den nya storavdelningen, Snöflingan. Jag trodde inte att det skulle vara några problem eftersom hon hela tiden har sprungit till den avdelningen då den ligger vägg-i-vägg, men fröknarna kände att det var bra med kortare dagar. Oj, så rätt de hade. När vi kom dit vägrade Nelly gå in när hon såg att de "stora" barnen var där inne. Jag försökte förklara för henne att hon är en av dem nu, men det gick inte. En av fröknarna kom ut och pratade med henne men det gick inte heller så bra. Det var först när William kom som också var där första dagen som hon också ville gå med in, men det var med ett finger i munnen hela tiden tills hon såg Maj-Lis i lekhallen. Vi gick till hennes gamla fröken för att få en mjukstart och då kändes det som att det började att gå bättre och hon började leka med barnen och jag kunde åka iväg en stund. När jag hämtade henne satt hon och ritade i "kontoret" tillsammans med sin kompis Ebba.

Nelly poserar vant i sina nya kläder.
Nelly vill inte gå in
På eftermiddagen åkte vi hem till Joakim, eftersom han var snäll och passade dem i ett par timmar medan jag gjorde lite ärenden. När jag hämtade dem därifrån ville inte Nelly åka hem för hon och Bella hade en rit-tävling som de ville fortsätta med. Till slut fick jag med den lilla sura flickan och det dröjde inte länge förrän hon somnade i bilen av utmattning efter en dag på dagis och sedan hos morbror Joakim.


På onsdagen när jag lämnade Nelly gick det lite bättre och hon vägrade bara en liten stund, men gick sedan in och lekte direkt.

Det var också första gången för fotboll för den här terminen men Felix sa på morgonen att han inte ville gå eftersom han tyckte att det var tråkigt. Jag förstod ingenting eftersom han hela tiden har älskat att spela fotboll. Jag frågade honom igen när jag hämtade honom på fritids och då ville han gärna gå och ha på sig sin nya Neymar-dress. När vi sedan satt i bilen på väg till fotbollen säger Felix av sig själv att han trodde anledningen att han inte ville gå först var för att han har varit hemma så mycket på sista tiden. Stackaren var säkert blyg.


När vi var och tittade på Felix när han tränade var det några äldre flickor där i tolvårsåldern. Nelly stod och tittade på dem hela tiden och till slut började hon att följa efter dem också. Hon kom till mig med sin jacka för hon ville inte ha på sig den, och anledningen var ju självklart att inte de stora flickorna hade jacka på sig.


I torsdags hämtade Ola barnen efter den första långa dagen på dagis och fritids. Resultatet var att Nelly inte ville följa med hem för att "det är bara tråkigt hemma". Till slut fick Ola lurat med sig henne och Felix följde gladeligen med hem från sitt fritids. När de kom hem och hade ätit satte sig Felix med min filt i soffan och somnade. Där ser man vad det tar på krafterna att hålla igång hela dagarna igen.


I fredags hade Felix studiedag så då var Ola hemma med barnen. När Ola hade plockat fram bröd och smör bland annat till frukosten var han tvungen att gå iväg en stund och då passade lilla Nelly på att äta lite Bregott ur det nya smörpaketet. När Ola kom tillbaka till köket satt Nelly och grävde med smörkniven och strök av smöret med fingret. Hon verkar gilla smör vår dotter.


Den här dagen passade Ola på att vaccinera honom och Felix för TBE eftersom det visade sig att det var tre år sedan Felix tog sprutan.


Nelly tog på sig själv dagen till ära. Allt var i matchande färg och hon valde att ha på sig shorts under den lilla tunikan.


Efter vaccineringen åkte de och åt lunch på Ikea och självklart blev det köttbullar.


I lördags var vi mest här hemma och grejade. Barnen hjälpte till att bära ut en massa skräp från källaren som vi sedan åkte till tippen med. Efter det var lite spel och Felix pärlade klart en fotbollsspelare som han fick av oss i födelsedagspresent.


När katten är borta dansar råttorna på bordet
Idag har jag och barnen börjat att måla deras bänkar som de fick i födelsedagspresent av farmor och farfar. Barnen var med och slipade och grundmålade. Felix gav upp först och orkade inte måla det allra sista på sin, medan Nelly höll i och hade ytterst lite kvar när hon gav upp. De jobbade på bra båda två.







Före det att vi började måla hände dock en incident. Nelly var så nyfiken på grejerna som jag hade köpt så hon var tvungen att börja riva upp allt som låg i påsen. Hon gick bland annat runt med färgburken och skulle visa den för mig när jag satt vi vid köksbordet. Hon råkar då tappa burken så olyckligt så att locket åker av och ut åker en massa färg på golvet. Som tur var kunde vi ta upp mycket av färgen och torka av det eftersom det var en vattenlöslig färg. Oj, vad rädd jag blev när det hände att det inte skulle gå bort, men det syns ingenting nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar