28 maj 2013

Vecka med farmor

Nu var det två veckor sedan nästan som jag skrev på bloggen och det är för att jag var borta i Stockholm hela förra veckan. Det blev lite kaos här hemma eftersom Felix hade sina vattkoppor och inte kunde gå till dagis och det innebar att Ola skulle bli själv hemma med barnen hela veckan. Som tur är har barnen världens bästa farmor som är så gullig så hon satte sig på ett tåg hit och passade barnen hela veckan. Tack snälla farmor Kim!

Förra veckan (16-18 maj) då Felix började vara sjuk och vi var här hemma passade jag och Nelly på att byta ut handtagen på hennes sparkcykel. Ola hade även köpt en ringklocka som vi satte på och den gillar hon mycket att plinga på.


Det var härligt väder under alla dagar i slutet på förra veckan så vi var mycket ute på altanen och lekte. Mellanmålen och luncherna åt vi ute och förmiddagsmellanmålet blev fruktsallad och till mig och Nelly även en klick keso. Nelly älskar keso men Felix gillar det inte alls.





Förra lördagen var vi hemma hos morbror Joakim och kollade på Eurovisionfinalen. Felix orkade vara vaken hela kvällen men Nelly somnade vid elvatiden bredvid Joakim i soffan. Hon håller sig gärna till Joakim och trivs bra i hans sällskap. Nelly hade dagen till ära på sig koftan som mormor har stickat till henne.



Förra söndagen hjälpte barnen mig att rengöra vårt räcke. De skurade alla 24 rutor med diskmedel och var så duktiga. När de var färdiga fick de var sin glass som belöning.



Barnens farmor Kim kom hit söndagen 19 maj och stannade hela veckan till i lördags. Barnen såg fram emot farmors besök och Nelly ville väldigt gärna åka med till Borås och hämta henne. Jag och Felix stannade kvar hemma och Felix laddade upp batterierna i soffan så att han kunde leka med farmor när hon kom. Strax innan hon kom bestämde jag och Felix oss för att han skulle ut och cykla lite så fick jag springa bredvid honom. När jag bad honom sakta ner lite eftersom jag har lite hosta sa han att han ville cykla fort så att hans prickar skulle blåsa bort.


Under veckan som Kim var här så verkade hon leka konstant med barnen vilket vi aldrig hinner med att göra. Felix konstaterade att farmor var som en stor leklåda och även att hon skrattar hela tiden.

De hade picknick ute på altanen och åt färska svenska jordgubbar och sedan hade de lite glasspaus i barnens hammockar. Felix sa att han gillar glassen sandwich mycket eftersom den inte smälter lika fort som andra glassar.








De var även ute och plockade liljekonvaljbukett till mig som stod på bordet när jag kom hem i fredags.



På lördag eftermiddag passade vi kusinerna Hanna och Alexandra och barnen lekte väldigt bra tillsammans. Nelly och Alexandra lekte ihop mestadels och Hanna och Felix.




I söndags förmiddags var jag och barnen ute och sparkade boll. Felix vill gärna skjuta iväg bollarna högt upp i luften och inte längs med marken.



På eftermiddagen i söndags var vi på kalas hos morfar som fyllde år 15 maj och vi passade även på att fira mors dag. Jag fick en fin bukett av barnen och färska jordgubbar till mellanmål. På kalaset hamnade barnen som vanligt nere vid dammen och de kunde inte låta bli att pilla lite på de konstgjorda svanarna och änderna som flyter omkring där.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar