23 juni 2013

Från Snöflingan till Piggelin

I måndags var det studiedag på dagis så Ola var hemma med barnen. Felix byggde klart legoskeppet som han fick av i födelsedagspresent. På eftermiddagen åkte de till Fontin och barnen hade med sig varsin matsäck i sin ryggsäck.






I tisdags var det dags för Felix att hälsa på i sin nya förskola och fritids. Hans fröken kommer heta Maria och han kommer ingå i en grupp på tolv personer till att börja med och på samma avdelning kommer det vara en grupp på tolv till och de kommer blandas successivt så till slut blir de tjugofyra stycken.


Hans avdelning på fritids kallas för Piggelin och dagen till ära fick de var sin Piggelin. På gården utanför fritids fanns det en linbana som både Felix och Nelly mycket om.




I onsdags var det äntligen dags för Nelly att ha sitt barnkalas. Ida och Ebba kom hit och även Ebbas storebror Hugo fick följa med. Tjejerna lekte bra hela tiden och de dansade och skuttade till melodifestivalen. De fick Nellys önskemiddag vilket var stuvade makaroner och köttbullar, men jag lyxade till det och gjorde grillspett på köttbullar och prinskorvar.










I torsdags var det Felix och Nellys sista dag på dagis innan sommarlovet och även Felix allra sista dag. När jag lämnade barnen på morgonen ser Felix lite hängig ut när vi går på dagisgården och när jag frågar honom vad det är säger han, "Jag vill inte vara stor mamma. Jag vill bara vara fyra år och få gå kvar på dagis". Oj, vad det kändes i mitt mammahjärta. Jag som tyckte att jag kände mig rätt bra och inte så gråtig, men när han sa detta var det med en klump i halsen jag lämnade över paketen till Felix dagisfröknar. De fick var sin blomma, med ett presentkort och två brev från oss. På det ena brevet stod det att vi tackade dem för den här tiden och på det andra brevet var det en liten intervju med Felix där han svarade på olika frågor som jag ställde till honom om Snöflingan.


De hade firat midsommar på dagis och dansat runt stången och haft det mysigt.



Nu var facket som Felix haft i tre år tömt. :(
I fredags var det midsommarafton och den firade vi hos familjen Kostovski i Ödsmål. Vi gick till Råön och dansade runt midsommarstången och gick runt och tittade på allt annat man kunde göra där. Det fanns en fiskdamm där barnen fick välja mellan godis eller leksak. Felix valde leksak och fiskade upp en liten ficklampa. Nelly däremot ville ha godis och delade gärna med sig av godiset som hon fick.

Strax innan det var dags att dansa runt stången var Felix hungrig och vi hade bara en tia kvar så vi gick ner till kiosken för att se vad vi kunde få för tio kronor. Pengarna räckte till två kanelbullar. När vi hade stått i kö en stund och det var vår tur att beställa tappar Felix tiokronan på trallen som vi stod på och då rullar den ner i glipan. De som stod efter oss i kön fick gå före oss och jag lyckas gräva mig under trallen och få fram tian till slut.

















Vid halv elva somnade barnen i var sin soffa och vi kunde bära ut dem till bilen utan att de vaknade. Felix brukar aldrig vakna men Nelly är mer lättväckt.



Igår kom morbror Joakim hit med barnen. Jag och barnen var ute och samlade insekter till insektsburen som Nelly fick av Adrian och Alma igår. Lucas höll i boken och letade upp vad det var för djur vi hittade och så läste han om dem. Det gick bra och de turades om att hålla i buren.






Felix äppleträd som han fick när han föddes har äntligen burit frukt. Det hänger nu ett litet äpple där och väntar på att få bli större och bli uppätet av Felix.


Idag hade Abbe på Felix dagis sitt födelsedagskalas. Temat var Angry Birds och då passar det ju bra att ha på sig sin Angry Birds tröja och strumpor. Ola målade också en näbb på Felix så att han verkligen skulle passa in på temat. Det hade varit ett roligt kalas och det var en nöjd kille som kom hem.


Här är Felix när han spelar på sitt Nintendo........



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar