23 mars 2014

Från grå till vit

I fredags hämtade jag barnen lite tidigare för Felix hade sin första tid hos skolsköterskan. Besöket började med att Felix fick lite frågor som jag tidigare hade svarat på men hon ville höra honom svara på vissa frågor själv. Hon frågade bland annat om han brukar ha ont i magen och på den frågan svarade han att han kan ha det ibland. Då såg hon lite orolig ut och frågade när han brukar få ont i magen och då säger han, "när jag har ätit sju pannkakor får jag lite ont i magen". Hon frågade också om han sover bra och då svarar han att det brukar han göra men inte när han är hos farmor för då sover han bara sju timmar för han är vaken så länge där. En annan fråga var om han svårt att koncentrera sig och där svarar han att han brukar se suddigt när han koncentrerar sig. Hon förstod inte riktigt hur han menade så han förklarade vidare och det visade sig att det var han han gör pingisstuds och räknar hur många han klarar. Då koncentrerar han sig så mycket på bollen att omgivningen blir suddig. Det var kanske inte riktigt ett sådant svar hon hade tänkt sig men hon var nöjd och tyckte att det verkade som att han kan sitta still och koncentrera sig. Felix avslutade tiden hos skolsköterskan med att ta upp sitt pingisracket ur väskan och visa henne hur duktig han var på att studsa. Han har nämligen slagit ett nytt rekord på 551 gånger.





Felix är nu 132 cm lång och väger 30 kg och är precis lagom. Han är lång för sin ålder och det har han alltid varit så det kommer nog bli en nästan två meter lång kille när han blir vuxen.


Efter besöket hos skolsköterskan åkte vi och köpte tacos och godis. Felix var så söt och gick och höll Nelly i handen medan vi gick på parkeringen och i början i affären.



På fredagskvällen gjorde jag ett litet spel som vi spelade i vardagsrummet. Vi lade ut en massa lappar som spelplan på golvet och på varje lapp stod det vad man skulle göra och den som försten kom in i mål vann och hade man tur slapp man hamna på en lapp där det stod att man ska börja om från början.




I lördags morse åkte vi till Lerumsbadet och åkte lite vattenrutschkana och busade i vattnet. Nelly blev lite rädd i början när hon hamnade under vattnet för länge så vi fick hålla hårt henne under hela den första timman men sedan blev hon lugnare och vågade åka vattenrutschkana helt själv.





När vi åkte hem vid lunchtid var båda barnen så trött så de somnade bara efter fem minuter i bilen.


Jag och barnen åkte in till Maxi efter lunch eftersom de hade kalasdag där för barnen och det innebär att de fick fiska i en fiskdamm. Nelly fiskade upp en röd fisk och den fick hon byta ut mot en påse med såpbubblor och en klubba. Felix fick exakt samma i sin påse som tur var.


I lördags var jag och barnen inne i Kungälv och handlade lite. Vi var bland annat inne på MQ och jag provade kläder när Nelly helt plötsligt säger att hon är jätte kissnödig. Jag får lite panik för jag vet inte hur jag ska hinna följa med henne. Då ropar jag på en av tjejerna i butiken bredvid så Felix och Nelly springer över dit och Nelly säger att han hjälper Nelly att torka henne. Tjejerna inne på MQ berömmer barnen när vi går därifrån och tyckte att de var så snälla och duktiga. När vi kommer ut från butiken säger Felix, "Mamma, sa hon att hon tyckte att vi var duktiga?". Han så såg så mallig och stolt ut.

Idag bad Nelly mig att tvätta Pelle Bä och det är ju helt otroligt att hon ville det till slut. Han var så grå innan och nu är han helt kritvit.


I eftermiddags tog vi bort stödhjulen från Nellys cykel och jag höll henne med en pinne istället och hon var lite nervös i början men efter ett tag gick det bättre. Nästa gång vi åker ut kommer hon säkert att kunna cykla mer själv än vad hon kunde göra idag. Idag kunde jag bara släppa ytterst lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar