31 augusti 2010

Utelek

Det här med barn och deras otroliga inlärningsförmåga är fascinerande tycker jag. Tydligen så brukar barnen läsa ramsor på dagis innan det är dags för att äta. De har en låda som de får dra ett papper ur och på den lappen står det en ramsa. I morse på väg in till dagis lärde Felix mig en av ramsorna, vilken han själv bara hade hört två gånger. Jag övade på den så att vi kunde rabbla den tillsammans på vägen hem.

"Dinkeli dunkeli doja
heter en grön papegoja.
Dinkeli dunk,
heter en munk,
som bor i en pepparkakskoja"

Oftast när jag har hämtat Felix från dagis vill han inte vara ute och leka utan sitta inne, men idag tvingade jag ut honom. Vi hade som mission att Felix skulle lära sig att gunga själv. Han klarade det bra till slut, men tydligen fick han inte tillräckligt med fart så han ville att jag skulle putta på honom. Jag fick förklarat för mig att jag skulle putta så mycket så att han kom till månen. Det uppdraget lyckades jag inte slutföra, som tur var.



















Det var nära att Felix kom upp till månen av egen maskin när han stod och hoppade på sin studsmatta. Jag och Nelly satt och tittade på honom och beundrade hans ork, men till slut lade han sig ner och suckade av utmattning.


Lilla Nelly får vänta ett tag tills hon kan vara ute och busa med Felix.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar