19 februari 2012

Gubbar utan hår

I måndags fick vi stanna hemma från dagis eftersom Nelly fortfarande inte var bra i sitt öga. Felix fick också stanna hemma så att han inte skulle smitta ner sina kompisar på dagis. Han var hemma och lekte med lego bland annat. Han kom ner från sitt rum och hade gjort en Sverige-flagga.


I tisdags morse visade det sig att Nelly även hade fått infektion i sitt vänsteröga, så nu kunde hon inte titta med något av ögonen när hon vaknade. Stackaren stod och tittade rakt in i väggen men trodde att hon stod och tittade åt mitt håll.


Det var Olas tur att vara hemma med barnen i tisdags och när det var dags för Nelly att sova middag kände Ola sig lite trött också och ville sova lite middag han också. När Ola frågade Felix om inte han ville sova middag, svarade Felix: "Nä jag sov tillräckligt i natt."

När de skulle äta middag ville Felix inte sitta på sin vanliga plats utan han ville sitta bredvid Nelly istället. Ibland är syskonkärleken större än annars.


I tisdags var det Alla Hjärtans Dag och när jag kom hem från jobbet möttes jag i hallen av en fin teckning som barnen hade gjort till mig. Sådant värmer när man kommer hem efter en lång arbetsdag.


I onsdags var jag hemma med barnen och Felix började bli lite rastlös efter att ha varit hemma i denna sjukstugan i 1,5 vecka. Jag kände därför att vi alla tre behövde komma ut och leka lite i friska luften. Jag tog på barnen ordentligt med kläder och Felix fick bland annat ta på sig tröjan som mormor stickat till honom förra julen, men som nu börjar bli lagom.


Nelly lekte för fullt där ute och hade blivit väldigt duktig på att klättra både på stegen och klätternätet. Det är skönt nu när hon kan klara sig lite mer själv där ute så att man kan leka lite med Felix också.


I torsdags beslöt vi att Felix gå tillbaka till dagis igen eftersom han var helt frisk och att Nelly började bli så mycket bättre i ögonen. När jag hämtade honom hade han med sig ett litet paket hem och i paketet var en fin lerfigur som Felix hade gjort, Pomperipossa. Han är duktig Felix.


I fredags var det äntligen dags för Felix att klippa sig. Den här gången var vi tvungna att prova en ny frisör eftersom Gill inte hade någon tid. På det stället hade de en Bamsetidning till Felix glädje. När han hade läst klart var även frisören klar. Han fick välja färg till håret och då valde han orange och svart vilket visade sig passade utmärkt till hans svarta jacka som med orange luva som han hade på sig.



Efter att Felix hade klippt sig åkte vi till Ikea och handlade lite och passade även på att äta lunch där och barnen fick som vanligt köttbullar. Nelly åt för glatta livet och åt nästan upp allting.


Medan Nelly skulle äta färdigt blev Felix kissnödig och jag sa till honom att han kunde gå bort själv till toaletterna, men han kom tillbaka väldigt snabbt och sa att han inte hittade riktigt. Han fick vänta tills Nelly hade ätit färdigt och då följde jag med honom bort. Det visade sig att han blev konfunderad när han tittade på skyltarna på dörren. Den dörrren som vi brukar gå in genom när han är med mig har två figurer med klänning på och det är ju bara för tjejer så dit får ju inte Felix gå in menade han på. Jag försökte förklara för honom att han får gå dit med mig eftersom han är mitt barn, men det tog ett tag för honom att köpa det.

Vi avslutade vår shoppingrunda genom att åka och hämta en liten soffa som jag hade köpt till hallen. Den var populär hos barnen som gärna ville sitta i den hela eftermiddagen
.

Senare på eftermiddagen började vi att baka inför kalaset som vi skulle ha på lördagen. Felix var med och skötte maskinen och hällde i ingredienserna. När smeten var färdig ville Felix gärna vara med och slicka smeten som var kvar på slickepotten. Nelly satt snällt i sin stol och tittade på och var trött efter den långa dagen ute på shoppingrundan.



Felix sa något i fredags som jag hade svårt att uppfatta till en början, men efter ett tag förstod jag vad han sa. "Mamma, de gubbar som inte har något hår, de har tänkt väldigt mycket" Han är för söt lille Felix.

I lördags hade vi kalas för mina syskon och föräldrar här hemma. När Ola sprayade upp Felix lugg säger Felix: "Min lugg ser ut som en skateboardramp."

Felix lekte med kusinerna hela eftermiddagen och favoritstället för dem var inne på Felix vind i hans rum. De lekte bra under hela tiden och det var inga konflikter alls.

Kusin Alexandra



Kusin Lucas
Idag när vi åkte till simmet satt Felix och var otålig på att få komma fram så han sa att han ville att vi skulle ha kommit fram innan han hade kommit till noll. Han räknade felfritt från 39 ner till 0, men dessvärre han jag inte komma fram i tid. Felix konstaterade efter att han hade räknat att han borde börja jobba med raketer eftersom han är så bra på att räkna från 10 till 0.

Felix var  på sin nya kurs på simmet, Crawl. Han var väldigt trött och orkade inte sparka någonting i slutet. När vi kom hem så däckade han nästan direkt. Hoppas att han är piggare nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar