12 februari 2012

Sjuka familjen

Den här helgen har kantats av sjukdom. Felix har ju haft sin ögoninflammation sedan i söndags och i fredags var det även dags för Nelly. Det är inte bara barnen som har varit sjuka utan även jag och Ola så det har inte hänt så mycket här under helgen.

I onsdags förmiddag var jag hemma med barnen och efter det att Nelly hade badat och satt och åt säger Felix: "Mamma, Nelly börjar bli rund i huvudet." Jag funderade hur han menade och frågade honom och då pekade han på hennes lockar där bak i håret.


På eftermiddagen i onsdags var Ola hemma med barnen och då passade de på att slå in lite paket till mig som jag skulle få dagen efter på min födelsedag. Det är bra att ha små hjälpredor till hands.


I torsdags var det min födelsedag. Jag gick upp före familjen, men när Felix kom ner till mig sa han åt mig att gå upp till sovrummet igen. Jag gjorde som jag blev tillsagd och då kom familjen in med paket till mig. Stackars Felix kunde knappt se något med sina igengeggade ögon.


Nelly sitter och smygäter mellanmål under stolen.


I torsdags eftermiddag var Ola och handlade en skidhjälm och glasögon till Felix så att han har det när vi åker till Sälen om två veckor.  Han var stolt och glad över sin nya utrustning. Medan Felix provade hjälmen i affären var Nelly lite rastlös och gick och pillade på allt. Till slut tröttnade Ola på detta så han satte på henne en liten hjälm och då var hon nöjd och belåten och sprang runt med den i affären.


I fredags var jag hemma med barnen och vi fick snällt hålla oss inne eftersom nu även Nelly fått gegg i sitt höger öga. Pappa Ola är den som är händigast med att droppa in ögondroppar så det hör till hans uppgift.

Felix var så trött i fredagskväll så strax efter det att han hade fått ögondroppar sa han att han ljuset var så starkt och då började han att blunda. Inte många sekunder senare hade han somnat.


I lördags morse var det en slapparmorgon här hemma och barnen satt med sjuke pappan i soffan och mös.


Till lunch i lördags åt vi en soppa av märket Felix som vi fick hos barnens farmor och farfar för några månader sedan. Jag mindes att barnen tyckte mycket om den då så jag kände att jag måste testa den igen och OJ vad barnen åt. Nelly åt 1,5 portion och slickade nästan tallriken. Felix fiskade efter fiskbitarna, medan Nelly åt även grönsakerna.




Felix började friskna till i lördags så jag kände att han behövde komma ut och få lite frisk luft. Jag och Felix åkte iväg till lekplatsen vid ankdammen i Kungälv och han tyckte att det var roligt att springa runt där och leka.


Felix ville att jag skulle bestämma vad han skulle rita för teckningar nu i helgen. När jag beställde en apa kom han och visade den för mig efter en stund. Då berättade han att det var en apa som dansade balett och det ser man klart och tydligt att han gör.


Han gjorde även en flugsvamp....




Efter en lång lördag var det skönt med lite lugn och ro med mamma i fåtöljen.


Idag var jag och Felix ute och lekte en stund i trädgården. Solen sken och det var ett underbart väder, men Felix ville mest vara i skuggan sa han. Grannen Alice promenerade förbi så hon var med här ute och lekte lite och det blev Felix väldigt glad för. De ville gå in på Felix rum men det får de vänta med tills att alla i familjen är friska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar