13 augusti 2012

Borås djurpark


Igår eftermiddag åkte jag och barnen iväg så att Felix skulle få cykla lite på cykelvägen på Romelandavägen. Jag puttade Nelly i sulkyn och fick också ha koll på Felix och rädda honom från att cykla in i grejer. Vid två tillfällen cyklade han in i räcket bredvid vägen och så fort han gjorde det sa han, "Men mamma, hur kunde du låta mig cykla in här?". De flesta gångerna när det höll på att hända något lyckades jag fånga honom. I det stora hela gick det jättebra och snart sitter det nog så bra så att man slipper springa bredvid för att hinna rädda honom. Nelly tyckte att det var roligt att sitta i kärran när det gick så fort. Vi kom nog 2 kilometer ungefär och det var inte illa av honom tycker jag.

Felix blev trött efter halva vägen


När vi kom hem var det dags för ett bad efter den här häftiga cykelturen. Nelly låg och njöt i skummet och sa "Mmmm".


Idag var jag och barnen på Borås Djurpark för det hade jag lovat Felix att vi skulle hinna med innan vi börjar på dagis och jobbar igen. Vi hade verkligen en härlig och rolig dag.




Felix var guiden och talade om vilka djur som kom på tur. Han hade verkligen koll på kartan.


När vi kollade på dagen program såg vi att lejonet Leo var på besök. Det är maskoten till Leos Lekland som finns i Borås, men även i Växjö. På leklandet i Växjö har Felix varit en gång med farmor och farfar och det har han fortfarande inte glömt. Han var spänd på om han skulle få se Leo eller inte. Som tur var såg vi Leo nästan det första vi gjorde. Det roliga var att både Felix och Nelly blev livrädda, men efter ett tag tog Felix mod till sig och närmade sig Leo. Det slutade med att han kramade honom två gånger. Nelly ville inte alls, men kom på efter två timmar att hon ville krama Leo, men då var han inte kvar.


Vid savannen stod vi länge och tittade. Felix följde giraffen som stod och åt vid staketet. Så fort giraffen flyttade på sig flyttade sig även Felix.




Nelly var väldigt imponerad och intresserad av alla djuren, men hennes kunskaper om djur är inte lika stor som Felix. Hon kallade en buffel för hund exempelvis.

Det tog ett tag för oss att gå igenom parken eftersom Nelly vid flera tillfällen tvunget skulle köra vagnen själv. När jag ville hjälpa henne att styra blev hon irriterad på mig och sa "köra hävv!"


Sälarna var några av favoritdjuren. Vi satt och tittade på dem en lång stund eftersom de var så roliga så vi skrattade åt dem flera gånger. Det var en säl som attackerade en annan säl som hoppade upp till honom på bryggan. När han hade skrämt iväg honom ålade han sig tillbaka och hånskrattade som en människa. Det tyckte barnen var jätteroligt.



På väg till bondgården gick vi förbi en traktorbanan med en massa små traktorer. När man lade i tio kronor fick man gasa runt i cirka fem minuter och det tyckte Felix var roligt. Han körde mycket försiktigt.


Vi avslutade besöket med att barnen fick gå in och klappa getter och grisar. Det tyckte barnen var roligt. Nelly var rädd till en början men sedan blev hon väldigt modig. Felix var mer reserverad och väntade för att se så att de verkligen ville att han skulle klappa dem. När jag efter tio minuter föreslog att vi kanske skulle gå därifrån ropade båda två "Nej!". Vi var därför där ett tag så att de tröttnade till och med.






Innan vi åkte hem fick de köpa var sitt gosedjur och Nelly valde då en vit säl och Felix ett lodjur. När jag satte dem i bilen med sina gosedjur dröjde det inte alls länge tills de somnade båda två. Det hade nog varit en lång tur för dem att promenera med en massa nya intryck.





 Felix favoritord för tillfället är "shit". Så fort han ser något säger han något med shit, exempelvis "shit vad stor den var", "shit vad hungrig jag är".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar