20 februari 2013

Napp-tänder

I söndags eftermiddag när vi kom hem från Rottne åt Felix väldigt dåligt och beklagade sig att han hade ont i magen. Jag sa åt honom att försöka äta lite eftersom han säkert mådde dåligt för att han var hungrig, men det syntes på honom att han verkligen inte ville ha. Jag försökte två timmar senare att ge honom en sked med yoghurt och när han fick den i munnen blev han helt rödflammig i ansiktet och jag såg på honom att han mådde jätte illa. Jag frågade då om jag skulle sätta en hink bredvid hans säng och det ville han, men problemet var att jag inte hittade en hink utan fick ta det jag hittade och det blev en gammal BigPack-låda. När jag kom med den ifrågasätter Felix storleken, men jag låter den stå kvar. Ett par timmar senare vaknar Felix och väcker oss med att han gråter. Han har då kräkts och missat den lilla lådan. Jag hör hur han säger till Ola mitt i gråtandet, "Jag försökte pricka den lilla lådan men kunde inte det. Jag sa till mamma att den var för liten." Då fick jag lite dåligt samvete....

Jag var hemma med barnen i måndags och då tog vi det lugnt och mös här hemma hela dagen. Nelly satt och räknade när jag läste saga för henne. På en av sidorna var det en massa fåglar längs ena sidan på boken och hon räknade dem och kom fram till att det var tio. Hon pekade med sitt lilla finger och räknade helt rätt, men elva kunde hon inte räkna till för när hon kom till tio fortsatte hon med siffran fem. Hon är duktig!

Nelly radade upp sina gosedjur på var sin stol
Igår, tisdag, var Ola hemma med barnen och då hade Felix tydligen snappat upp att vi brukar säga till Nelly att hon inte får ha napp mer än när hon sover eftersom annars ställer sig hennes framtänder rakt ut. Igår när Ola bad Nelly ta ur nappen säger Felix till Nelly, "Det är bra att du har napp för då står tänderna ut och då kan du äta mat som är långt bort."


Under de här två sjukdagarna har Felix börjat i en ny läs- och skrivbok och det visar sig att han blivit jätteduktig på att både läsa och skriva. Han satt och skrev helt av sig själv ordet LÄSA och även POLIS. När jag sa till honom att jag blev förvånad att han kunde skriva det helt själv, tittade han bara på mig och sa att men hur ska man annars stava till polis? Han läste även en massa ord där man skulle dra rätt ord till rätt bild och han kunde läsa alla orden och då var även det svåra ordet jägare med. Jag blev verkligen imponerad.



Ikväll när Felix skulle lägga sig visade Felix att han hade lärt sig att slå en volt. Han stod rakt upp och ner på sängen och hoppade upp och slog runt. Han kanske borde bli gymnast?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar