6 april 2014

Vab-vecka

Förra veckan hade de fått uppgift på skolan att de skulle sitta två och två och skriva på datorn. Felix och Malte hade skrivit en historia om en pilgrimsfalk som hette Bertil.


I söndags natt vaknade vi av att Felix hade kräkts på hallen på övervåningen. Han hade varit så duktig och hunnit klättra ner från våningssängen men hann inte ända fram till toaletten. Han blev ledsen och skakade för att han frös men han var så duktig och fick gå in i duschen mitt i natten utan att gnälla över det.

Vi fick behålla barnen hemma både måndag och tisdag så att inte Nelly skulle bära med sig smittan till de andra barnen på dagis. I måndags var Ola hemma med dem och i tisdags var det min tur. När jag var hemma med dem gjorde vi den klassiska trolldegen men Felix var bara med och lekte en stund för han hade ingen fantasi för tillfället så han visste inte vad han skulle göra. Han började göra en snögubbe men när den inte blev som han hade tänkt sig gav han upp och gick därifrån. Nelly satt och gjorde ett gäng med kulor och några maskar. Jag hörde henne när hon satt där själv och pratade under sin produktion "Så ja lilla masken, snart ska jag göra en liten mamma till dig."



Det var fint väder under vab-veckan så vi kunde i alla fall vara ute och njuta lite av det fina vårvädret.



Nelly kom fram till mig och frågade, "Mamma när man säger att man kan lite om ditten och datten. Vad kan man då?" Jag började skratta och frågade var hon hade hört det och då sa hon att det var från tv:n. Senare på kvällen när Felix tittade på Bolibompa ser jag att han tittar på ett program som heter "Katten om hatten som vet lite om ditten och datten." Ja, det är ju inte självklart vad man vet då.

I onsdags lämnade vi barnen på dagis och fritids som vanligt igen. Jag och Felix startade morgonen med att gå på hans första utvecklingssamtal på skolan. Det gick så bra för honom och fröken hade inget att klaga på utan bara tvärtom. Hon skrev ett brev där det stod:

"Felix är en glad och trevlig kille som verkar vara nöjd. Han bygger en del med kapla, klick-klack och lego, målar och pysslar lite men just nu tycker han mycket om att spela spel. Han spelar gärna med en vuxen men när vi påminner om att bjuda med fler gör han gärna det. Han har utökat sin kompiskrets och spelar eller leker med barn från Rävarna. På uterasten är det nästan bara fotboll eller bandy som gäller och då är det killar från hela klassen som är med. 

Felix följer med bra på allt vi gör i samlingarna, är bra på att komma på ord på veckans bokstav, egna meningar när vi har Bornholm etc. Han räcker upp handen och har lätt för att prata inför de andra. Det märks att han tycker det är roligt och kan det vi gör med språklekar, rimsånger m.m.

Felix har väldigt lätt för att ta instruktioner, komma igång med det vi ska göra och på arbetsstunderna jobbar han alltid klart, tröttnar inte och gör alltid uppgifterna som det var tänkt. Han har bra fantasi och gör gärna lite extra detaljer i det vi gör.

Det fungerar bra i gymnastiken, han har bra motorik och tycker det är roligt, han har koll på sina kläder. "

När Felix själv fick kommentera vad han ville ha som utvecklingsmål sa han att han ville ha mer matematik. När fröken frågade om han menar ungefär en sådan övning de gjorde när de målade tre glasskulor och målade dit en fjärde. Ja, sa Felix, men jag vill gärna ha siffror över fem. De lovade att de skulle ge honom lite svårare övningar och börja mer med lite matte eftersom de låg efter med detta.

Mitt under samtalet avbryter Felix fröken och säger,"Fröken. En dag när jag var sjuk och pappa var hemma med mig då satt han vid datorn i en halvtimme!" Man får verkligen passa sig för vad man säger märker man för inget stannar hos barnen. Ibland är det också tur att han inte har så bra koll på hur lång en halvtimme är heller.

På natten till torsdag var det Nellys tur att få magsjuka så henne fick jag ha hemma medan Felix var på skolan. När Felix kom hem satt barnen och tittade på en film som Nelly blev lite rädd av så Felix tog och satte henne i sitt knä och han klappade på henne varje gång hon tyckte att det blev lite läskigt.


På torsdag eftermiddag var Nelly piggare än vad jag var och hon fick för sig att hon skulle ha på sig badkläder och simglasögon. Hon gick runt med uv-dräkten en bra stund.


I lördags morse satt Felix och Nelly och spelade kort. Felix lärde Nelly hur hon spelar Skit-gubben och jag vet inte om hon riktigt förstod hur hon skulle göra för det verkade som att Felix spelade både för honom och henne.

I lördags eftermiddag åkte jag och barnen till Möllan i Mölndal och kollade på Tilde när hon hade dansuppvisning. Nelly har nämligen nämnt att hon vill se hur man dansar balett och det fick hon göra nu. Felix däremot tyckte att det var lite långtråkigt och när jag frågade honom vad han tyckte var bäst så var det när han fick en kaka av Elrik.




I söndags var mormor och morfar snälla och passade barnen på eftermiddagen medan jag och Ola var iväg och åt lunch och skulle på en föreställning. Nu blev det så olyckligt att föreställningen blev inställd men vi passade på att uträtta lite ärenden när vi ändå hade barnvakt. Barnen hade varit lydiga och Felix hade löst korsord bredvid mormor. Han löste i princip hela sin korsordsbok. Han är snabb den lille Felix. Nelly hade sagt till morfar, "Morfar. Jag är din docka och Felix är din buspojk".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar