3 mars 2012

Avslutning Sälen

Igår eftermiddag var Felix på sin sista lektion på skidskolan. Egentligen kände Felix inte alls för att åka skidor, men han tyckte att det var roligt när de väl åkte iväg. När vi sa till honom på morgonen att det var sista dagen att åka skidor svarade han, "Måste vi åka skidor varje dag?".


Den sista lektionen hade de fått åka knapplift för den svårare backen och då hade han ramlat så att en annan ledare hade fått hjälpa honom. Hon hade då tittat på Felix arm och tittat på namnbandet och då hade hon sagt "Ola". Felix blev lite konfunderad då och sa att han heter Felix, men att hans pappa heter Ola. Det visade sig att Ola hade skrivit sitt eget namn på namnbandet istället för Felix. Oj, som det kan bli.


När Ola och Felix kom hem efter lektionen visade Felix stolt upp sitt fina diplom som han hade fått efter att ha genomfört kursen Snögubbarna. Vi fick också köpa ett fint kort på hela gruppen.



Igår eftermiddag åkte vi hem från Sälen. Jag och Nelly passade på att packa undan det sista medan Ola och Felix var och åkte, men Nelly var mer sugen på att packa upp allt som jag packade ner.


Barnen klarade även hemresan bra utan för mycket klagande. Felix satt och tittade på film och spelade spel i tre timmar och sedan somnade han för natten. Nelly sov middag i två timmar och var vaken resten av tiden och tröttnade lite då och då.

Sälenresan tog nog musten ur Felix för han vaknade inte förrän halv nio i morse. Han var nog trött i sina små ben och efter all den friska luften.

I morse var Felix ute och inspekterade vår tillbyggnad av vardagsrummet som snickarna hade börjat med medan vi var borta. Nelly blev vansinnig och ville också gå ut så henne fick jag bära ut med pyjamas och filt, men hon ville tydligen springa runt själv så hon var inte helt nöjd med att bli runtburen.



I eftermiddags var vi på kusin Hannas 7-årskalas som hon ville ha i "det gula huset" (församlingshemmet). Nelly åt med mycket god aptit. Först åt hon en korv när hon satt med mig och Ola och sedan satte hon sig hos morfar och åt då två korvar till. Felix ville också gärna sitta hos mormor och morfar och äta. Lilla Nelly fick även provsmaka mormors kaffe och hon verkade tycka att det smakade gott för hon ville ha mer.






Mätt Nelly

Maja Ek, som är 10 månader var också där med sin familj och Nelly blev lite svartsjuk när jag bar runt på henne så jag fick gå runt med dem båda två ett tag. När jag sedan släppte ner dem på golvet ville Nelly gärna klappa Maja och kunde inte hålla sig från att försöka bära henne.




Efter maten gick de stora barnen ut och lekte. Nelly upptäckte dem när hon stod på en stol vid fönstret och tittade ut. Efter en stund undrade jag var Nelly höll hus och skulle gå och titta till henne och då råkar jag se henne springandes ute på den blöta gräsmattan i bara strumpor. När jag sprang ut och hämtade henne sa hon, "Oj, oj, oj".

En stund senare gick jag ut för att jag såg inte Felix med de andra barnen. När jag frågar de andra om de har sett Felix pekar de bort mot baksidan. Där står Felix och gråter. Han berättar för mig att någon har slagit honom på kinden och skyller då på Lucas (hans 7-åriga kusin). När jag frågar Lucas säger han att han inte har slagit honom. Då säger Felix att det var någon som var äldre än honom i alla fall och att han nog var 6 år. Då börjar barnen diskutera vem det kan ha varit och konstaterar att det inte kan ha varit Lucas och Rasmus för de är 7 år och det kan inte heller vara Emil eftersom han är 5 år. Henrik som är 6 år hade precis kommit ut så det kunde inte vara han heller. Helt plötsligt då säger Felix att det nog inte var någon som hade slagit honom utan att han nog bara hade rivit sig på sin luva. Ja, det är svårt att veta vad som var sant och inte.

Efter kalaset åkte vi och handlade på Maxi och barnen fick lite nya böcker från bokrean. I början var de lugna i vagnen, men sedan efter ett tag peppade de varandra och när vi kom ut på parkeringen stod båda två och hoppade i vagnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar