2 juli 2012

Första veckan av sommarlovet

Första veckan av sommarlovet har nu passerats. Det har varit några dagar med fint väder, men annars har det mest regnat. Nelly hindras inte av att det är dåligt väder för hon vill gärna vara ute oavsett. Det räcker att hon precis har kommit upp på morgonen så sätter hon sig och tar på sig sina sandaler och vill gå ut och leka. Nellys favoritställe är just nu att stå och leka med hinken bredvid studsmattan. Det räcker att jag går dit och fyller på vatten och sedan står hon där hur länge som helst. När hon inte har något vatten kvar ropar hon och vill ha påfyllning.

Kusinerna var här och hälsade på i söndags





I måndags fixade Ola och barnen pass och de kom redan i onsdags.

Till middag i måndags fixade Ola rosa potatismos till barnen. Till Olas förvåning var det inte moset som lockade Felix mest utan de kidneybönor som Ola plockade fram. Tydligen har Felix lärt sig att tycka om det och han åt väldigt många och sa att han älskar bönor. Där ser man!




På tisdag förmiddag åkte jag och barnen in till Göteborg för att gå och kolla på ett bord till köket. På vägen in åker vi förbi ett vindkraftverk och när Nelly får syn på det säger hon, "Blinka lilla stjärna" och pekar på det. Sötnosen trodde att det var en stjärna på himlen.

Väl inne i möbelaffären klarade barnen det bra till en början. Nelly var rastlös av att sitta i vagnen så jag lät dem gå runt och de var försiktiga och gjorde inget de inte fick göra. När vi skulle gå därifrån och beställa bordet var jag tvungen att sätta ner Nelly i vagnen igen för hon började bli lite väl vild. Det var inte alls populärt så hon satt och skrek i vagnen nästintill konstant under hela min beställning. Jag tror att personalen tyckte att det var skönt när vi åkte därifrån.


I tisdags var Karin och barnen här och hälsade på en liten stund. Henrik stannade kvar en stund extra och lekte med Felix. De lekte med Felix nya lego och bråkade inte en enda gång över att de ville ha samma legobitar.


I veckan har Felix spelat sitt Piratspel som han fick i födelsedagspresent flera gånger. Det är ett frågespel och han får ett mynt per rätt svar. Han kan de flesta frågor och imponerar över oss med allt han kan. En morgon ville han så gärna spela det och då var han smart och lade fram det genom att säga, "Mamma, den viktigaste saken du har att göra är att ta hand om dina barn." När han har sagt detta dukar han upp spelet och då var det bara för mig att spela med honom.


I torsdags var vi ute nästan hela dagen i det fina vädret. Vi planterade blommor, plockade ogräs, sådde morotsfrön och tvättade räcke. Vi avslutade med att barnen fick bada i vattenspridaren. Nelly var lite rädd i början men det släppte till slut och hon tog till och med av sig sin klännning.









Medan Nelly sov middag passade jag och Felix på att provlaga en glass som jag skulle ha på min tjejmiddag till helgen. Felix var mest intresserad av att provsmaka och var väldigt sugen på grädden. När han slickade av vispen som vi vipsat grädden med njuter Felix och säger, "Mmm det smakade precis som jag hade tänkt mig att det skulle smaka."

I fredags var barnen med mig på vårdcentralen. Jag satt och tittade på mina söta små barn när de satt och lekte med legot i väntrummet. Jag hinner inte ens tänka tanken att de är så fina och leker så bra ihop förrän de ryker ihop och vill ha samma blå legobit. Det hjälper inte att det finns femton till likadana, men tydligen var det just den legobiten som var något speciellt. Jag löste det med att jag tog den ifrån dem och då fortsatte de leka och smågnabbades lite då och då.



I lördags var vi på Lökebergs pensionat och firade mormor som fyller 60 år om några dagar. Det var buffé och även tårtbuffé och den tyckte Felix mycket om. Han åt tårta så det nästan sprutade ur öronen på honom. Nelly stackaren var så trött eftersom hon inte sovit någon middag dagen innan. Det slutade med att hon lade huvudet på bordet och vilade sig. Hon ville gärna ha en servett över huvudet också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar