23 juli 2012

Kos

I fredags den 13 juli på eftermiddagen bar det av till flygplatsen på Landvetter. Vi mötte där upp familjen Ek som vi skulle åka med till Kos för att sola och bada under en vecka.  Felix var något spänd medan vi väntade på att flyga. Det var första flygturen för både Felix och Nelly.

Vår mat dröjde så stackars Felix fick till slut smaka av Henriks.

När vi gick till planet sa Nelly "inte flyga" någon gång, men när vi väl kom på planet var hon lugn igen. Vi satte på henne hörselskydd så att hon inte skulle höra hur mycket planet brummade när det lyfte. Felix satt mest och tittade ut genom fönstret och undrade varför vi inte började flyga direkt.

När planet hade lyft öppnade vi godislådan som vi hade beställt. Nelly gillade snusklubba visade det sig.

Vi var framme på hotellet mitt i natten och barnen somnade först i bussen på väg till hotellet. När vi kom till hotellet blev de först lite uppspelta över att vara framme, men efter en stund kom de till ro på sina respektive sovställen. Felix fick sova i sängen på loftet och Nelly i en resesäng som de hade ställt upp på rummet.

Första dagen gick vi till poolen som var vid piratskeppet och det fanns även en liten rutschkana i barnpoolen som Nelly kunde åka i helt själv. Hon sprang fram och tillbaka flera gånger och det var kul att se hur roligt hon hade. Även Felix åkte i den rutschkanan, men han tyckte att det roligaste var att få åka i de stora rutschkanorna vid piratskeppet.

Vi köpte varsin badleksak till barnen. Nelly fick en båt som hon kunde sitta i och få ut benen så att hon kunde gå på botten eller också sparka sig fram. Felix fick en Spiderman-madrass som han kunde ligga och flyta på.

Allt badande och värmen tog musten ur oss allihop och det var mycket skönt att komma in och ta en siesta mitt på dagen.

Vi var även nere vid havet och tittade hur det såg ut där. Felix tyckte att det var läskigt att bada där så det gjorde vi bara en gång. Nelly och Maja tyckte att det var roligt att sitta och leka med stenarna.

På lördagkvällen tog vi en promenad in mot Kos-stad längs stranden och Felix och Henrik gick så gulligt och höll varandra i handen. Barnen blev lite trötta i fötterna så det fick turas om att åka där bak på Nellys vagn och sitta på våra axlar.

På söndag eftermiddag gick vi för att hyra en bil till morgondagen och då var killarna så trötta så de låg och halvslumrade i soffan.

Efter middagarna på kvällarna satt vi ofta och tog något gott att dricka och barnen sprang runt och utforskade stället.  På vägen hem blev det ofta ett besök på lekplatsen som fanns på hotellområdet. Nelly hon klättrade upp i ställningen som ingenting så vi fick passa henne hela tiden för hon var så snabb. Hon tjöt av skratt när hon till sist kom till rutschkanan och åkte ner i full fart.

Självklart hade Felix med sig sina fyra Angry Birds-fåglar. De somnade han så gott med varje kväll.

På måndagen åkte de fyra killarna iväg med en hyrbil och kollade sig omkring på ön. Barnen tyckte nog att det var roligt att se något annat en dag och få bada på en fin strand "Paradise Beach".

De hann även med att hitta en skatt på Kos

Under resan märkte vi att Nelly har kommit i trotsåldern. Hon kunde bli så tjurig när vi sa till henne så att hon gick och ställde sig i ett hörn och tjurade. Vid ett tillfälle ställde hon sig vid en häck och då fick Henrik gå tillbaka och prata med henne och han lyckades få med sig henne.

Vår duktige Felix simmade som en riktig fisk i vattnet och snorklade runt hur länge som helst utan att behöva hjälp. Han tyckte att det var roligt att simma runt och titta vad som åkte runt på botten av bassängen.

En kväll satt vi på vår balkong och åt lite snacks och barnen var helt galna i de salta chipsen. De tömde i princip hela påsen själv.

Det blev mycket efterrätter på den här semestern

På torsdagen var det dags för båda familjerna att bege sig ut på Kos med varsin hyrbil. Vi var i byn Zia där vi gick på marknad och drack även en god lemonad på ett mysigt lemonadställe. På marknaden köpte vi varsin Angry Bird-tröja till killarna och Felix fick också en Angry Bird-klocka. Efter att vi varit där åkte vi till stranden där killarna hade varit tidigare i veckan. Där lärde sig Nelly att hålla igen munnen när hon kom under vattnet. Hon låg och övade på det hur länge som helst och till slut fick hon in det. När vi skulle åka därifrån grät Nelly för hon tyckte att det var så roligt att vara där.

På fredagen var det dags för oss att åka hem igen och resan hem gick mycket bra och barnen sov nästan hela vägen. Stackars Felix hade fått soleksem så han hade klåda över hela kroppen och det gjorde sig påmint under resan hem. Han vaknade till och hade panik för att det kliade så mycket men när han fick sitta och spela på Olas Ipad blev det bättre.

På lördag eftermiddag kom mormor och morfar hit och hälsade på och barnen blev glada över att träffa dem.

I söndags tränade Ola med vårt träningsredskap TRX och även Felix smög dit och provade på hur det var att träna. Vi hörde hur han pustade och stånkade, men han är stark vår pojk.

I förmiddags gick Nelly upp på Felix rum och lekte och efter en stund undrade jag varför det var så tyst. Då låg lillan på golvet på Felix stora kudde och hade somnat. Hon måste verkligen ha varit trött.