23 oktober 2011

Bus-Felix

Oj vad en vecka går fort. Den här veckan har det varit dagis som vanligt från måndag till torsdag. På dagiset i måndags hade Nelly knappt ätit någonting och det kan vara för att de fick köttsoppa (vilket hon aldrig har ätit tidigare) och pannkakor med sylt. Nelly gillar inte sylt och har man det på så äter hon inte. När vi kom hem från dagis åt hon i alla fall med god aptit.


I måndags kom pappa Ola hem från Island och barnen blev så glada och ville gärna ha sina presenter. Nelly gillade dock mina vantar mer än vad hon gillade sina egna presenter. Felix blev helt överlycklig över sina presenter och det slutade med att han sa till Ola: "Du är den bästa pappan jag har."



Under veckan har Nelly gjort lite framsteg och ett av dem är att hon har börjat att peka på rumpan när hon har bajsat och sedan går hon till skötbordet och försöker att klättra upp.  

Nelly har sovit lite dåligt den sista tiden och vi förstår nu varför.Hon håller på att få fyra kindtänder samtidigt och det kan inte vara trevligt. Hon är helt svullen i munnen stackaren.

I torsdags var Felix så trött så han somnade strax efter klockan halv sju i soffan. Det hör inte till vanligheten att han somnar när han titta på tv så han måste verkligen ha varit trött.


I onsdags när jag hämtade barnen på dagis hörde jag att Nelly kallade sig själv för Nelly. När jag reagerade på det berättade fröknarna för mig att hon hade kunnat säga det i ungefär en vecka. Det kändes tråkigt att varken jag eller Ola har hört detta. Det är i och för sig så det är att vissa av framstegen sker på dagis och som vi inte får vara med om. Nelly har nu ökat sitt ordförråd med några ord till och det är bil (bi) och mjölk (mö). Hon kan tydligen också ropa på Olle på dagis så det borde betyda att hon kan säga Ola också.

I fredags var vi borta hos grannarna och hälsade på. Det är roligt att Felix och Alice nästan är jämngamla och de lekte väldigt bra tillsammans. Det som var typiskt var att Felix var väldigt trött eftersom både han och Nelly vaknade vid femtiden på morgonen. Felix sprang därför runt som en virvelvind där hemma hos dem och Alice hakade på bra. Nelly satt och tittade nyfiket på Alice lillebror Charlie som är 6 månader till en början. När vi lämnade dem för en stund slutade det med att Charlie började gråta eftersom Nelly satt på honom och petade. Stackars Charlie fick nog lite panik.



När vi var ute och gick en promenad med alla barnen gick Felix och Alice mest i diket. Det gick väl an för Felix som hade vattentäta kängor, men det var värre för Alice som blev helt blöt. Felix hittade ett stort löv som han gärna ville ha med sig hem för att vi skulle kunna ta kort på det.


I fredags när vi var och hämtade posten fick Felix och Nelly ett stort vitt kuvert från farmor och farfar. I paketet var det en målarbok till Nelly och klistermärkesbok till Felix. Det var två uppskattade presenter.


Igår var Felix på gymnastiken och dessvärre kunde han inte vara med på hela passet eftersom han klättrade lite för högt upp på ribbstolen så när han klättrade ner ramlade han. Det låg ingen madrass på golvet så han vrickade foten. Det var en mycket ledsen pojke som kom hem så han lade sig på soffan på övervåningen och tittade på tv.

På kvällen igår var mormor och morfar här och passade barnen en stund. Mormor hade bland annat fått sjunga ur en bok för Felix och då hade Felix dansat så fint till. Det var bland annat "Lunka på" och "Prästens lilla kråka".

I morse satt vi och mös i köket. Felix fick till och med dricka oboy i sin fina oboymugg som har en inbyggd elektrisk visp.


Idag rensade jag i Nelly klädbyrå och då hittade jag en jacka som jag köpte förra året till Nelly. Det var tur att jag hittade den nu eftersom den är till 18 månader (strl 80). Hon blev hur söt som helst i den och verkade trivas bra i den.



Idag på simmet skötte barnen sig bra i bassängen, men det var värre utanför. Felix vägrade lyssna på mig medan vi väntade på Nelly så det slutade med att vi fick gå därifrån. Det här är tredje gången på raken som Felix är olydig så vi överväger att han inte ska få gå nästa söndag. När man säger till honom börjar han att skratta men håller handen för munnen. När han gör så blir man bara mer irriterad på honom. Han har även börjat att säga en hel del dumma saker, som exempelvis idag säger han; "Nu ska jag gå ur den jävla duschen." Han stod även och sa surpuppa till en annan pojke som stod i omklädningsrummet.  Det värsta var nog i och för sig i lördags när Ola kom tillbaka hem från affären och jag säger till Felix att pappa kommer hem. Då svarar han: "Nä, är den där idioten hemma." När han sa det började han att skratta för han visste att jag skulle reagera på det. Jag fick i och för gå upp gömma mig för jag blev så paff så jag började skratta. När Ola frågade honom om han hade någon aning vad en idiot är så visste han givetvis inte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar