7 november 2011

Kräkhuset

I helgen har det varit magsjukans hus. Nelly började som jag tidigare har skrivit att kräkas i fredags eftermiddag och i lördags kväll/natt var det min tur att börja och en stund senare började lille Felix. Det var tur att jag gick och lade mig utanför Felix rum annars hade han kräkts ner hela sin säng. Jag hörde att han låg och ojade sig så jag gick in till honom för att fråga om han mådde illa. Han svarade mig att han inte gjorde det utan att han bara hade lite ont i magen. Jag hörde att det åkte runt i magen på honom så jag tog fram hinken och jag hann inte mer än ställa den på golvet förrän han började kräkas. Han tyckte att det var så äckligt och blev ledsen. Det slutade med att vi sov i samma säng och turades om att må dåligt. Felix vägrade att erkänna hela natten att han mådde illa och det var för att han tyckte att det var så obehagligt att kräkas.

På morgonen igår (söndags) började även pappa Ola att må dåligt så nu var hela familjen däckad, förutom Nelly förstås som hade hunnit att piggna till. Hon tyckte nog att vi var väldigt tråkiga när vi inte orkade leka med henne.

Idag har vi fått stanna hemma från dagis och jobb för att hinna friskna till ordentligt så att vi inte smittar våra medmänniskor. Det har varit en hel del lek med barnen som är piggare än vad man själv är. Jag och barnen byggde med lego i över en timme och vi tyckte nog att det var lika roligt alla tre. Jag och Felix försökte lära Nelly färger genom att stapla röda bitar på varandra och blåa på varandra, men hon fattade inte alls grejen och blev arg när hon inte fick sätta en gul bit på den röda stapeln.

Nelly hade stor aptit idag


Nelly har även hunnit med att vara busig idag och det passade hon på medan jag och pappa Ola plockade undan här hemma. Hon kom ut från gästrummet och var helt blå om händerna och vi undrade var hon hade fått det ifrån och det fick vi snart svar på. På golvet i gästrummet låg cd-märkpennan och den hade hon använt både på skrivbordet och på stolstyget.


På kvällen idag gick jag och Felix en kort promenad ner till brevlådan och Felix tog för säkerhets skull med sig sin ficklampa, men det var tydligen inte tillräckligt mörkt för Felix släckte den och sa: "Jag har så bra sinne så jag behöver inte ficklampa för jag ser ändå."

I brevlådan låg ToysRus-julkatalog och Felix satt och pekade på nästan alla saker och sa att han önskade sig det. Undra hur gammal man är när man verkligen vet vad man önskar sig.


Nelly har börjat att säga ja nu istället för nej. När man frågar henne om hon vill ha någon slags mat utbrister hon: "Jaaaa!" och även när man frågar om hon vill se på Bolibompa. Ola testade henne genom att fråga henne om hon ville gå och lägga sig och då lade hon sig ner på soffan och gnydde lite besviket.


Nelly har även visat sig ha lite svårt för vad hon heter. När man frågar henne var pappa är pekar hon på sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar