28 november 2011

Ensam med pappa

Det har varit ett långt uppehåll här på bloggen och det är för att jag har varit i Marbella i nästan en vecka. Det har varit en lång tid utan barnen och nu får det dröja ett tag tills jag är borta så länge igen.

Nyvakna barn som tar sig ett helgdopp

Förra helgen var vi på dop för lilla Maja Cecilia Ek. Hon var så duktig i kyrkan och såg glad ut hela tiden. Nelly satt också ganska snällt och titta på och dagen till ära hade hon på sig ett hårspänne för första gången. Det kunde sitta uppe ganska bra, men hon behöver mer hår för att hon ska får behålla det på samma ställe. Felix satt också still i kyrkan, men det var främst på grund av att vi hade med oss pappa Olas Ipad så att han kunde spela Angry Birds så länge.


I söndags kom Felix ner från övervåningen och sa: "Gör det något om jag inte vill leka med alla gosedjuren?" I handen höll han tjuren som Ola köpte till honom i Barcelona. Han gav den till Nelly istället som tycker om den mer än vad Felix gör. Hon gillar speciellt svansen som hon sätter under sin näsa och gosar med.


Felix frågade Ola i söndags om han tyckte att det var för varmt eller för kallt här inne. När Ola svarade att han tyckte att det var för varmt, svarar Felix: "Bra! Då kan du vrida på den här så blir det bra igen." Han håller fram en kran som han har byggt i lego.


Felix har verkligen fastnat för det där med att spela dataspel. Vi får försöka styra upp honom lite mer så att vi tidsstyr det mer än vad vi gör idag. När jag ringde hem från Marbella så sa Felix till mig: "Mamma, jag saknar...... din telefon!"



I måndags sa Felix: "Jag älskar Nelly och Nelly älskar mig med." Det är tur att det finns sådan kärlek mellan de små liven.

I tisdags hade de haft det mysigt här hemma och ätit kyckling med gräddsås som alla hade tyckt om. De fick till och med lussebulle och mjölk till efterrätt. Barnen hade varit lydiga hela dagen och lyssnat på pappa Ola, vilket är skönt att höra när man lämnat pappa Ola med barnen själv i så många dagar.

I onsdags hade de pusslat mycket och Ola hade fått en pusselpokal för att Felix tyckte att han var så duktig på att pussla.


I torsdags efter dagis åkte barnen och Ola till farmor och farfar i Rottne. De åkte dit för att de skulle gå på gammelfarmors begravning. Barnen fick vara hos Olas morbror Hans-Erland och Vivianne så länge och det hade gått bra. När det var dags för begravningsmiddagen fick barnen vara med och då hade de haft lite svårt att sitta still. Nelly satt still när hon fick sitta och äta ur ett smörpaket, usch!

I lördags eftermiddag åkte barnen och Ola tillbaka hem, men Felix ville inte åka från farmor och farfar för att träffa mig, men efter ett tag hade han följt med in i bilen. När han väl kom hem och jag mötte honom vid bilen blev han jätteglad över att se mig igen. Han förklarade för mig att han inte hade velat åka hem först, men nu var han glad att vara hemma. Jag gav barnen varsin morgonrock och Felix fick även två små bilar. När Felix hade öppnat sina paket såg han ledsen ut och frågade om han inte fick mer paket. När jag sa att han skulle vara glad över att han fick dessa två så sa han att han trodde att det var julklappar. När jag förklarade för honom att han kommer få julklappar på julafton som är om en månad blev han nöjd.



I söndags var det första advent och vi hade en mysig frukost och tog fram barnens julspeldosor. Felix börjar uppskatta denna traditon och ser glad ut när alla mysiga speldosor kommer fram.


Tomtegröt är ett måste på första advent
Nelly har haft diarré sedan i torsdags och fick därför stanna hemma från sista simmet för denna kursen i söndags. Hon var inte alls pigg under eftermiddagen och till slut satte hon sig i sin fåtölj och tittade på tv. Hon satt och såg inte så lite nonchalant ut.


Idag behöll vi barnen hemma från dagis eftersom Nelly inte är helt okej i magen än. Vi har lekt hela dagen och bland annat målat med vattenfärger. Nelly tyckte att det var roligast att doppa penseln i vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar