20 april 2012

Lek och bus

I fredags för en vecka sedan var jag, Nelly och mormor på Gekås i Ullared och handlade lite. Felix valde att stanna hemma med morfar och elda lite skräp som har blivit nu i vår ombyggnad. Nelly satt och var så snäll i sin sulky. Så länge hon fick hålla i sin nya Hello Kitty-tvål och solhatt var hon nöjd.



I lördags var vi hos Ingrid och hennes familj. Ingrid fyllde 1 år i februari men eftersom båda familjerna har haft problem med mycket sjukdom så blev det först nu som vi firade henne. Felix somnade på vägen dit och ville inte riktigt vakna till liv och satt på deras dörrmatta och tittade. Dan var snäll och gick dit med en Ipad och efter en stund reste han sig upp och hade vaknat upp igen.



På kvällen fick barnen både glass och god chokladkaka. Jag trodde inte att Nelly gillade glasstrut, men där hade jag väldigt fel.....



Felix fick prova på att titta på 3D-film och han verkade fastna för det för han satt som förstelnad. Felix och Dan satt och spelade Angry Bird och Felix visade alla sina tips.



I söndags förmiddag fick Felix vara med Ola och bygga en låda. Han fick låna både Olas hörlurar och skyddsglasögon. Han var duktig och lyssnade på vad han skulle göra. När Ola sågade satte sig Felix en bit ifrån för han tyckte att det lät för mycket.



I söndags var det dags för simmet igen, men det var inte Felix dag idag. Han var alldeles för trött och orkade inte göra en enda övning. Vi får utvärdera om vi ska fortsätta att simma med honom för det verkar som att han tycker att det är för svårt nu. När jag frågar honom varför han inte gör de övningar som är meningen svarar han att han inte kan. Jag försökte förklara för honom att man måste öva på det som man inte kan och till slut så lär man sig, men man ska inte ge upp. Han lyssnade noga så vi får se vad han säger om att åka till simmet på söndag.

Nelly har invigt den nya jackan som jag köpte till henne på Gekås. Hon blev så fin i den.


Den här veckan har de haft tema "kroppen" på dagis. De har fått rita av sin egen kropp och sedan färglägga den. När de hade färglagt den färdigt fick de dagen därpå klippa ut kläder av tyg och sätta på den. Flickorna valde mönstrade tyger, men Felix var lite mer diskret och valde enfärgat.


Felix hade blivit intervjuad om kroppen och så här svarade han:


Idag när jag hämtade barnen överraskade jag dem med att vi skulle åka till Lekstaden i Kungälv. Felix blev så glad att han inte visste vart han skulle ta vägen, men Nelly fattade inte vad vi skulle göra. När vi kom fram blev Nelly också glad och vi sprang runt och busade i två timmar, med en glasspaus.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar