18 december 2011

18 månader

I fredags var det dags för Nelly att gå på 18 månaderskontroll på BVC. Hon blev godkänd och vägde 13 kilo och var 85 cm lång. När Felix var lika gammal var han 88 cm lång och vägde lika mycket. Hon gillar mat vår Nelly. Felix fick också väga sig och mäta sig och han var nu 115,5 cm och vägde 21 kilo.



 Hon fick även ta vaccin mot mässling, påssjuka och röda hund. Hon skrek ganska mycket när hon fick sprutan men det gick snabbt över. Sjuksköterskan kollade så att Nelly kunde säga minst åtta ord och det trodde jag inte att hon kunde, men det kunde hon. Vi kom fram till orden, mamma, pappa, hej, hej då, mjau, muu, titta, dä, hallå, sås (dricka), sedan kan hon säkert fler ord som jag inte kom på.



I fredags skulle jag på middag hemma hos Malin så hennes man (Johan) och barn (Hugo och Emil) kom hit och var med Ola och barnen. De åt tacos tillsammans och sedan busade barnen hej vilt hela kvällen. Felix somnade inte förrän halv elva och vaknade ändå dagen efter klockan sex på morgonen.



Igår var vi på kalas hos kusin Isabelle som fyllde 4 år. Felix lekte med kusin Hanna hela tiden och de verkade ha hur roligt som helst. De leker faktiskt väldigt bra de två.


Innan vi åkte på kalas var jag tvungen att klippa Felix för han ser ut som ett litet troll i huvudet. När jag ringde frisören i veckan hade hon inte en ledig tid före jul så jag var tvungen att ta till rakapparaten. Det kliade på Felix när det kom in lite hår under capen. Till slut kom Ola på att han får vira in honom i lite plastfolie och då gick det faktiskt bra. För att skydda ögonen mot hår fick Felix ta på sig sina simglasögon och det blev också bra.



Idag har fågelmaten hängts ut här hemma. Felix och Ola fixade i ordning det och Felix fick till och med ha fågelmatarna i sitt lektorn.



Idag var sista dagen för simmet inför en lång julledighet ända till 15 januari. Felix var lite olydig här hemma så vi sa åt honom att han inte fick följa med till simmet idag eftersom han inte lyssnar. Han satt och grät så mycket på sitt rum så att han knappt kunde andas. Vi gav honom då en chans till att skärpa sig och om han inte lyssnade en gång till så blev det inget sim. Han skärpte till sig och fick vara med på det sista simmet för året. Han var hur duktig som helst och kunde ligga och flyta i en halv minut helt själv. Nelly har haft simuppehåll i tre veckor så hon var lite på sin vakt i början. En av övningarna som vi skulle göra var att barnet skulle hoppa ner i vattnet och vi föräldrar skulle vänta med att ta emot dem tills dess att de simmade till oss. När jag skulle göra det med Nelly sjönk hon bara rakt ner så jag var tvungen att dra upp henne i huvudet för jag fick sådan panik när jag bara såg henne sjunka. Hon verkade inte bli så rädd och det var ju bra. Resten av simmet var hon väldigt duktig på att sparka däremot.

Idag rev Nelly mig på näsan och då frågade jag henne vad man ska göra när man har skadat någon. Då säger hon "Tåt" och pussar mig på pannan. Hon är för söt vår lilla tjej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar