6 juli 2011

Orm och saft

I förrgår (måndags) kom Felix inspringande och skrek med andan i halsen att det fanns en orm på utsidan. Jag sprang ut och kollade efter den vid garaget, men den hade hunnit iväg. Han sa att den var gul vid huvudet så det borde ha varit en snok. En stund senare var Felix lite mer kaxig och sa att han inte alls var rädd för ormen utan att det bara var roligt.

Bilden är från internet
I måndags gick jag, Felix och Nelly ner och plockade lite bär från vinbärsbuskarna. Felix plockade på så duktigt så, men det slank även ner ganska mycket i munnen. Nelly var intresserad av bären och stoppade dem i munnen. Hon såg ut som hon skulle kräkas, men klarade att behålla det för att sedan trycka i sig lite till och upprepa sitt kväljande. Felix bestämde att vi skulle göra saft av bären som vi plockat, men det kunde vi inte göra i måndags eftersom vi saknade en ingrediens.



Efter bärplockandet blev Nelly och Felix så törstiga så att de gick in och tog en välförtjänt drickpaus.


Igår kom Ramus, Emil och deras mamma Susanne hit. De var sjuka när barnen hade sitt barnkalas så de kom hit igår istället. Barnen fick en massa fina saker, bland annat fick Nelly ett gulligt hårband. Felix fick bland annat en vattenpistol och den hade barnen det roligt med.




Nelly fick i sig en hel kanelbulle
Igår kväll gjorde jag och Felix saft av bären som vi plockade i måndags. Felix ville gärna vara med och greja. Han tyckte att det var spännande att se hur det skulle kunna bli saft. När saften blev färdig fick den bra betyg av oss alla.




I morse när vi satt och mös på golvet såg jag något svart bakom Felix högeröra. Det visade sig vara en fästing som nog hade suttit där sedan igår. Det var samma öra som han hade en fästing bakom för en vecka sedan så de gillar tydligen att sitta på det stället. Det känns skönt att han är skyddad mot TBE i alla fall.

Idag har det varit fint väder så vi har varit ute mycket. Jag har bland annat plockat bort lite ogräs på uppfarten och då satte jag Nelly i vagnen så att jag skulle slippa springa efter henne och Felix ville sitta i bagagen och titta på.



När jag hade rensat färdigt för dagen gick vi ut och gick en promenad och Felix cyklade. När vi kom hem efter promenaden säger Felix: "Den här cykelfärden var så jobbig så jag måste nog dricka lite mamma." 

Idag var det en snickare här och tittade på vår blivande tillbyggnad och Felix tjatade på honom hela tiden om både det ena och andra. Han ville att snickaren skulle titta på hans klätterställning så det var han snäll och gjorde. Helt plötsligt när vi står och pratar kommer Felix naken för han trodde att snickaren hade kommit för att laga vår dusch (duschdörr). Som tur var hade snickaren egna barn så han var van vid ett livat hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar