9 januari 2012

Ägget har kläckts

Igår var sista dagen hemma för detta jullov. Vi skulle egentligen åkt till något badhus och lekt av oss lite, men eftersom Ola och Nelly fortfarande inte är helt bra lät vi bli och stannade hemma och lekte istället.

Felix var ute och lekte lite igår och då var han tvungen att kolla till hur mycket mat det var kvar i fågelmataren. Han klagade på ekorren som hade ätit mycket och dessutom skräpat ner i hans torn.


Nelly ville också följa med ut men hon fick vänta lite och nöja sig med att titta ut genom fönstret. Hon är gullig när hon drar fram stolen till fönstret och ropar hallå.


Idag när jag hämtade barnen från dagis var Nelly så trött. När jag hade satt på henne overallen lutade hon sig mot mig och satt där helt stilla. Det är inte riktigt likt henne, men hon är inte van vid det här tempot nu efter jullovet.

Barnen var nöjda när de såg att det hade snöat ute sedan de var ute i förmiddags. Felix kastade sig ut i rutschkanan och åkte med full fart ner. Han tyckte att det var så roligt att han ville åka om och om igen, men till slut fick jag med honom hem. Han var bara tvungen att göra några snöänglar också innan han satte sig i bilen. Undra just om snön ligger kvar i morgonen så att barnen kan leka i den när de ska på sin utflykt. Felix fick snö på sina vantar och slickade då av det och sa: "Jag älskar den här maträtten".


När vi kom hem och hade ätit middag monterade vi ihop den helikoptern som Felix fick i julklapp. Det var inte av märket Lego utan Cogo och bitarna var inte helt lätta att få att sitta fast. Jag fick hjälpa Felix mycket eftersom han fick ta i så mycket utan något resultat. Till slut blev det i alla fall en helikopter.


Ikväll märkte vi att några av de äggen som Felix och Ola lade i vatten häromdagen hade kläckts. Det låg och simmade "en oval med vingar" enligt Felix och den var de tvungna att mata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar