13 januari 2012

Lime

I tisdags när Ola hämtade barnen på dagis visade det sig att Nelly hade slagit sig både här och där. Hon hade slagit i näsroten, kinden och även fått en fläskläpp. Hon hade hoppat ifrån en liten scen som finns i lekrummet och råkat krockat med en liten bil som hon inte upptäckte. Hon har fått ett nytt intresse i det här att hoppa. Det kommer från simmet där vi sjunger "Kalle Anka satt på en planka" och sedan räknar vi till tre och då ska barnen hoppa ner till oss. Den här sången försöker Nelly sjunga och räknar även till tre med sina små fingrar och sedan hoppar hon från där hon står, vilket kan vara både från soffans armstöd eller fåtöljen. Vi försöker att stoppa henne från detta, men hon verkar inte kunna låta bli.

I onsdags när jag hämtade barnen på dagis visade Felix fröken vad Felix hade målat som sin månadsteckning. Alla barnen fick till uppgift att måla en släkting och först fick de förklarat ordets betydelse för sig. Felix val blev att måla farmor Kim. Så här fin blev hon:


Igår när vi skulle mata det lilla djuret (Triops) som hade kläckts upptäckte vi att det inte levde längre. Vi får väl göra ett nytt försök och hoppas på bättre tur nästa gång.

Idag är det fredag och därmed en ledig dag från dagis. Felix vaknade vid halv sex och kunde inte somna om. Även Nelly vaknade strax efter så det var bara att gå ner och vakna upp.

När vi hade ätit frukost och duschat gick vi ut och lekte lite. Nelly fick ha på sig Felix overall som han hade när han var lika gammal, men han var lite längre så overallen var i största laget för henne. Det såg ut som om att hon hade lite svårt att gå i den för hon ramlade en hel del.



När vi hade gungat och rutschkana en stund gick vi ut i skogen och gick en promenad. Felix var så omtänksam och höll Nelly i handen så att hon inte skulle ramla hela tiden. Till slut fick jag bära på henne annars hade vi aldrig kommit hem igen.


Efter skogspromenaden åkte vi till Maxi och då sprang Felix ifrån mig och sa att han skulle gå och hämta en liten sak. Det dröjde innan han kom tillbaka så jag gick och plockade lite mjölk så länge, men jag såg honom fortfarande inte så jag fick börja gå runt och leta. När jag hade gått runt och letat några varv i butiken så började jag bli riktigt orolig så då gick jag till kundtjänst och bad dem ropa efter honom i högtalaren. De frågade mig om jag kunde komma på något ställe som han hittar till och då var det första jag tänkte på där vattenmelonerna ligger eftersom han alltid går dit och vill ha en melon. Ut ur högtalaren ropades det : "Kan Felix gå till vattenmelonerna och vänta på sin mamma Susann som väntar där." När det var uppropat började jag gå bortåt frukten, men inte så långt ifrån kundtjänst mötte jag Felix och han var på väg till frukten eftersom han hade hört meddelandet. Han såg så ledsen ut min lille pojk. Han gick med stora tårar som rann nerför kinderna och i handen hade han en liten lime som han hade varit och hämtat, vilket var anledningen till att han försvann. Tydligen hade vi gått om varandra när han skulle gå tillbaka till mig. Han har säkert lärt sig att han inte ska gå ifrån mig nu, men jag måste ändå säga det att jag var imponerad över att han hade hört meddelandet som de läste upp.

Ikväll när Felix skulle gå och lägga sig så var han uppe en halvtimme längre än vanligt (till klockan åtta). Han hann bli lite för trött så han låg och gnällde i soffan att han inte orkade gå på toaletten och när han väl hade borstat tänderna kom han tillbaka till soffan igen och lade sig och orkade inte gå upp till sitt rum och se till så att det var städat. När jag sa att han skulle gå upp gick han till gästrummet och skulle vänta på Ola, men orkade inte hålla uppe ögonen så han somnade i steget upp till sängen. Stackaren var trött efter en lång dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar