5 januari 2012

Stadsmuseet

Idag var min sista julledighetsdag med barnen så därför tänkte jag att vi skulle hitta på något roligt så jag bestämde att vi skulle ta tåget från Ytterby till Göteborg. Felix fick ha picknick med i sin utflyktsryggsäck och den bestod av Tom & Jerry-kex och Festis. När vi kom på tåget fick vi packa upp picknicken fort eftersom resan inte var längre än knappt tjugo minuter. Nelly visade sig också gilla kexen och ropade efter mer hela tiden. Till slut fick jag gömma kexen och säga att de var slut.



När vi anlände på Centralstationen gick vi vidare till Göteborgs Stadsmuseum eftersom de har Barnens museum där. På vägen dit var Felix otålig och ville komma fram med en gång, men han ville gärna busa på vägen dit. Han ville bland annat bli fotograferad vid en staty och även åka rulltrappa upp och ner inne i Nordstan.



Inne på museet sprang barnen runt och härjade hej vilt. Felix favoritställe blev ett fönster där utsikten var fin enligt honom. Nellys favoritställe blev att vara i en stjälk. Hon stod längst in ett tag och då förstod jag på hennes min att det var ett bra ställe för henne att stå och bajsa i fred på.



Felix kör lyftkran
Jag och Nelly satt och byggde med klossar ett bra tag. Hon rev upp det jag byggde och hon kiknade av skratt när det välte ner. Hon var duktig på att stapla själv också men staplade inte så högt förrän hon rev även det hon själv byggde.


Medan jag och Nelly lekte där sprang Felix runt på alla fyra och lekte tiger eller något liknande. Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag såg vad han lekte med. Han hade med sig en plastkalkonstek som han sprang med framför sig, sedan lade han sig med den i trappan och låtsades som att han åt på den. Han är för lustig vår Felix.



Innan vi åkte hem åt vi lunch på Mc Donalds och Felix verkar tycka om cheeseburgare mer än vad han tycker om Chicken Nuggets i alla fall. Varenda gång han får nuggets (vilket han alltid vill beställa) får man nästintill tvinga i honom det, men nu åt han med god aptit.


Efter Mc Donalds gick vi in en sväng till MQ och medan jag stod och kollade på lite kläder gick Felix runt och tittade. Efter en stund hör jag honom ropa på mig och när jag tittar på honom står han och håller en skyltdocka i handen. Han har tydligen stått och pillat på dockan så att handen hade lossnat så han var tvungen att stå och hålla upp den så att den inte skulle ramla ner. När jag skulle hjälpa honom att få fast den slutade det med att hela armen lossnade. Jag fick ropa på en tjej som jobbade i butiken så fick hon hjälpa oss. Vi gick ut ganska snart efter detta. :-)


Strax innan vi gick på tåget somnade Nelly gott i vagnen och ville inte ens vakna när jag lyfta över henne i bilen och inte heller när vi kom hem då hon redan sovit i 1,5 timme. Alla dessa nya intryck måste blivit mycket för henne. Resten av kvällen sedan var hon allmänt gnällig och ville inte göra något utan bara bli buren hela tiden.


Dagens leksak här hemma blev i alla fall den tomma stora kartongen som jag fick när jag beställde julklappar från Lekmer.se. Felix ville att vi skulle leka gubben i lådan och då skulle jag sjunga den sången, men den kunde inte jag så Felix fick lära mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar