21 augusti 2011

Hanna och Alexandra

I fredags var vi på dagis igen och eftersom Nelly verkar trivas så bra tyckte Anette att jag skulle prova att vinka hej då och försvinna till lärarrummet i tio minuter. Jag tänkte att Nelly bara skulle vinka glatt och fortsätta att leka, men riktigt så blev det inte. Hon blev väldigt ledsen när jag gick, men tydligen hade det gått relativt snabbt över när Anette började ta fram lite olika leksaker till henne. Nästa gång kommer det säkert att gå bättre då hon kanske kommer ihåg att jag kom tillbaka förra gången.

Felix och Nelly satt och gosade i fredagsmorse.
Den här helgen har varit fylld med sällskap av kusinerna Hanna och Alexandra. Det började med att Felix och Nelly sov över hos dem från fredag till lördag eftersom jag och Ola firade femårig bröllopsdag. Nelly blev inte så ledsen när jag lämnade dem utan det verkade som hon hade fullt upp med att leka med kusinerna.

Jag och Ola var bland annat på Liseberg och då vann vi ett förstapris på Kramhjulet. Det blev en papegoja till Felix. Vi kom på allt för sent att det kanske inte var en så lyckad present eftersom Felix redan innan höll på att härma oss väldigt mycket. Det har inte blivit bättre efter att han fått den.


När vi hade hämtat barnen i lördags åkte vi direkt på barnkalas hos Hugo och Emil. Barnen var egentligen lite för trötta för att åka iväg, men vad gör man inte. Det var några ledsna miner och framför allt hos Nelly och det berodde på många anledningar. Först satte hon med full fart fram båda händerna på grillen och brände dem och sedan upptäckte vi att hon hade fått några stora träflisor i händerna. Hon hade det inte lätt lilltjejen.




Efter ett tag lugnade Nelly ner sig och gick runt och dammsög med en leksaksdammsugare. Det var nog eftermiddagens favoritleksak. När det var dags för barnen att äta glass fick Nelly inte en egen utan hon fick senare smaka på min. Nelly stod på den lilla trappan till ytterdörren och lekte med nappen i munnen. När jag ropade till henne från altanen som är några meter bort, om hon ville smaka på min glass förstod hon med en gång. Hon slängde ut nappen på trappan och ställde sig och gapade som en liten fågelunge. Vet inte varför hon inte förstod att hon var tvungen att gå bort till mig för att kunna smaka. Vi fick hämta henne och sedan fick hon smaka lite. Hon var inte nöjd med att bara smaka på min glass utan gick runt till alla andra vuxna också och tiggde. Hon är verkligen inte blyg vår lilla tjej!

I lördags eftermiddag kom Hanna och Alexandra hem till oss och sov över till idag. Ola stod med alla barnen, förutom Nelly, och gjorde hemmagjord glass. Alla barnen tyckte att det var spännande och ville gärna hjälpa till. Det blev en del diskussioner om vem som skulle göra vad, men löste sig väldigt bra trots allt.


Kvällen tillbringade de stora barnen framför Felix nya film "Bärgaren". De fick också varsin skål med ostbollar och det var väldigt uppskattat.

I morse satt barnen och mös och kollade på Dora. Felix och Hanna hade en liten annorlunda placering på fåtöljerna denna morgon.....



Idag har barnen lekt hela förmiddagen och det gick relativt smärtfritt, men alla var så trötta så några duster hann de med. Vi bestämde oss för att åka ut på en utflykt med alla barnen och det blev Svartedalen och Härsevattnet. Vi tog med oss en engångsgrill och grillade korv. Barnen var väldigt förväntansfulla när vi åkte dit i bilen, men när vi kom fram blev Felix besviken. Han sa: "Var är alla stora stövlar som man kan gå in i? Det här var inte alls roligt! Jag vill åka hem!" Jag har ingen aning om vad det var för stövlar han pratade om, men efter några minuter verkade han trivas väldigt bra. Felix och Nelly stod på berget och kastade i en massa sten i vattnet.




Felix ville hellre sitta på ståbrädan och äta korv.
I morgon är det dags för en ny dagisvecka och vi får hoppas att barnen sover ut efter den här hektiska helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar