18 augusti 2011

Klättergranen

Igår var det inskolningsdag nummer två på dagis för Nelly. Hon trivdes så bra så att fröknarna tyckte att jag kunde gå och sätta mig i ett annat rum och vänta så kunde Nelly komma till mig när hon kände att hon ville "tanka" lite. Nelly kom lite då och då, men stannade inte så länge och var nöjd och glad hela tiden. Det var många borta av barnen på avdelningen så det var bara fem barn förutom Nelly och Matilda, så de lät de barnen vara inne så att våra inskolningstjejer fick passa på att umgås lite med dem.

Nelly och Matilda
Strax innan att vi skulle gå hem, efter 1,5 timme, började hon bli så trött så det var tur att dagen var över. Jag var tvungen att väcka henne mitt i hennes förmiddagslur så hon hade bara sovit i knappt tjugo minuter och det är alldeles för lite, men hon måste börja vänja sig. Efter att vi kommit hem och ätit lunch somnade hon som en stock i nästan två timmar. Det tar på krafterna att gå på dagis.

Medan Nelly sov passade jag och Felix på att baka hallongrottor. Felix tyckte att degen var så god så han ville smygäta hela tiden. Det var en otålig Felix som fick vänta på att degen skulle stå i kylen lite för att sedan rullas till kakor och sedan in i ugnen och efter det svalna. När han väl fick äta njöt han i fulla drag och nöjde sig inte med en utan ville ha en till. Jag var snäll och gav honom det, men där var det stopp för annars hade han säkert fått ont magen.




Igår eftermiddag regnade det en hel del, men det hindrade inte oss från att gå ut och leka lite. Det var nog första gången som Nelly hade på sig sitt regnställ så hon var lite ovan i början av att det var så mycket tyg runt henne. Nelly ställde sig i sin lekstuga när hon ville ha skydd mot regnet.




Idag var vi bjudna hem till Felix dagiskompis Elin och vi tog med oss några av de hallongrottor som vi bakade igår. Felix såg så stolt ut när han räckte över dem. Vi var där nästan hela dagen och lekte. Felix och Elin sprang runt och lekte jage, kurragömma och prickskytt med vattenpistol. Nelly och Ida gick runt var för sig och pillade på leksaker, men ibland klappade de på varandra och såg nyfikna ut.




På eftermiddagen gick vi upp till Fontinskogen och "klättergranen" som barnen brukar gå till när de har utflykt på dagis. Felix sprang fram till granen med en gång och klättrade upp och jag fick stoppa honom för det kändes som att han kunde halka med sina stövlar.



Nelly och Ida var mes fascinerad över alla kottar som fanns i skogen. Nelly satt och tuggade lite på en kotte och svalde nog en del.


Vi har haft en härlig dag hemma hos Elin och hennes familj och barnen trivdes också så Felix ville inte åka hem. Direkt när vi satte oss i bilen höll Felix på att somna, men jag fick veva ner bakrutan så att han skulle piggna till och det lyckades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar