9 augusti 2011

Ovanligt navelludd

Igår var vi hemma hos mormor en liten stund. Innan vi åkte försvann Felix in i badrummet och grymatade för att han inte nådde det som han ville ha. När jag undrade vad han gjorde förklarade han för mig att han ville göra sig fin i håret inför besöket hos mormor och ville därför ha sprayat hår.

Felix upplyste mormor om att han gärna ville ha bulle när han kom dit och han behövde inte bli besviken för det fanns. Han åt dock inte så mycket bulle utan desto mer kex, Ballerina Kladdkaka. Han åt tre stycken sedan var jag tvungen att stoppa honom.


Barnen sprang runt och busade och drog fram alla leksaker som fanns. Mest ville Nelly leka med Felix och satt på honom och hoppade. Stackars Felix fick panik några gånger så jag fick gå och lyfta bort henne.

Jag tog fram en gammal "bildvisare" till Felix som jag hade när jag var liten och till och med som mormor fick när hon bara var fem år. Den 55 år gamla "bildvisaren" fungerade fortfarande utmärkt. Man sätter in en cirkelformad pappersplatta där det finns små bilder som man snurrar runt och får tredimensionella bilder. Det fanns bland annat bilder på Snövit och eskimåer.


Felix verkar längta tillbaka till Visby för när vi var hos mormor packade han en korg med leksaker och sa att han skulle resa till Visby. Han berättade sedan att det var 20 meter dit så det tar ett tag att åka dit.

Efter besöket hos mormor åkte vi och promenerade i Fontin. Felix hängde på stängerna som står längs den ena slingan, men han orkade inte hänga där lika länge som han gjorde för ett år sedan.


2011
2010

Jag gjorde ett stort misstag efter promenaden i Fontin. Klockan var halv sex när vi åkte därifrån så min plan att åka till Maxi kände jag inte var så bra eftersom klockan var så mycket. Felix tyckte att vi skulle åka ändå och att han skulle lyssna, bara vi åkte dit. Jag tänkte att det är värt att chansa även om Nellys sov- och mattid var nära förestående. Det skulle jag aldrig ha gjort. Nelly var inte alls nöjd i vagnen. Hon försökte kliva ur hela tiden och när jag bar henne ville hon inte vara där heller. Till slut fick jag nog och var tvungen att avbryta handlingen. Felix däremot var så duktig och hjälpte mig så när jag kom hem märkte jag att jag hade faktiskt fått med mig det mesta jag skulle ha. Nelly somnade med en gång när vi satte oss i bilen och började åka. Stackaren var säkert helt vansinnig på mig som tvingade henne att sitta där i kundvagnen.

Idag var vi iväg lite på förmiddagen. När Felix sitter i bilen märker han av någon anledning att han har en fästing i naveln. Han hade helt rätt. I naveln satt en svart rackare och sög blod. Pappa Ola fick hoppa in på apoteket och köpa en fästingborttagare. Antagligen fick han den igår när vi var i Fontin.


Vår lilla Nelly är allt ett riktigt matvrak. Vad man än ger henne så äter hon det. Hon är inte alls lika kräsen som Felix. Idag åt hon till och med oliver och svalde dem så fint. Det är skönt att hon äter så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar