27 augusti 2011

Minisimskola

I onsdags var första gången som Nelly sov middag på dagis och det hade inte varit några problem. Hon var väl så trött eftersom hon inte hade sovit något innan vi åkte till dagis så hon var nog helt utmattad och somnade med en gång.

Felix hade haft gymnastik på dagis idag, men han berättade för mig att han inte kunde vara med för han hade för mycket myggbett för det. Han verkar redan ha börjat komma på dåliga ursäkter för att slippa gymnastiken.

Felix funderar mycket och dagens fundering var: "Om jag står på ett ställe och sedan går iväg. När kom kommer tillbaka dit sedan så ser jag inte vad som har hänt där medan jag inte var där, som till exempel en fågel eller fjäril har flugit förbi där.

I torsdags när jag hämtade barnen på dagis var Nelly inte alls redo för att åka hem. Hon satt och gungade när jag kom och ville inte sluta. Hon blev jättearg på mig när jag lyfte ur henne ur gungan. Så här glad var hon i bilen:

När vi kom hem fick Felix locka in henne i huset genom att ta ett plaströr som hon fick hålla i ena ändan och Felix i den andra. Han lyckades få med henne in. Tack för att du har så bra idéer Felix.


Igår (fredag) när vi åkte till dagis fick Felix sitta i framsätet och han ville gärna sitta där och få styra fläktarna. Han hade önskemål om att få mycket varm luft på sig. Han berättade stolt för fröknarna på dagis att han hade suttit i framsätet.

I eftermiddags kom mormor och morfar och passade barnen en stund. Morfar fick bland annat agera häst för en stund. Felix fick följa med morfar och köpa skor och han fick då återigen sitta i framsätet, men den här gången i morfars bil.





Idag började barnen på minisimskola. Vi har nu bytt till Lundbybadet och Felix var lite bekymrad över om det verkligen gick att bada där. Nelly började bada och det gick bra, men hon var lite obekväm med att dyka idag. Det var dumt att hon inte hade hunnit sova middag innan så förutsättningarna var inte de bästa.


Felix däremot var på topp idag. Han tyckte att det var så roligt och den badkrukan som fanns före sommaren var som bortblåst. Han hoppade, dök och simmade som han inte hade gjort annat. Han lyckades till och med simma själv och hålla sig uppe utan att Ola höll i honom. Han imponerade verkligen idag!


När vi gick ut från badet så stod det en hund på parkering och då pekar Nelly på den och säger "Vovve". Det är första gången som hon gör det. Det ska bli så spännande att se hur språket kommer att utvecklas. Det brukar få lite skjuts när man börjar på dagis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar