21 april 2011

Påskgubbe

Igår på dagis var det påskfirande. Barnen skulle klä ut sig och Felix blev en söt liten påskgubbe. Han tyckte att han blev fin och ställde sig framför spegeln och sa; "Jag tycker själv att jag är fin! Jag vill ha det här på mig tio gånger."


Mattjuv! Nelly öppnade lådan själv och drog ut mat.
Felix var dagens barn igår på dagis också. Då skulle han få vara med och tända elden, men han var tvungen att prata med Annette om någonting så han missade tändningen. Felix kom hem och sa; "Jag såg att det började ryka och då trodde jag att de hade tänt elden och det hade de!" Maj-Lis (Felix gamla fröken) ställde på en kastrull på glöden och började poppa popcorn och det tyckte barnen var spännande.


Felix hade gjort en massa påskpyssel som vi tog hem och han var stolt över dem, men var inte helt nöjd med att kycklingen hade tappat sin gröna fjäder.

Nelly kommer förhoppningsvis få en plats på Felix gamla dagisavdelning Regndroppen till hösten. Nästan varje dag vi lämnar/hämtar Felix så busar hon med fröknarna där. När Nelly fick syn på Annette så sträckte hon armarna efter henne. Förhoppningsvis kommer det att bli en smidig inskolning då hon lärt känna alla fröknarna.


Att leka katt tycker Felix fortfarande är roligt. Igår var också en sådan dag och då kommer Felix till Ola och frågar om Ola vet vad katten har ätit för någonting. "Titta, katten hade en mus i magen."; säger Felix och tar fram ett litet gosedjur under tröjan som är en mus.

Igår eftermiddag var mormor och morfar och hälsade på och gav barnen påskpresenter. Nelly fick bland annat en docka och Felix bestämde att den skulle heta Knut, precis som vår granne.



I morse när vi satt och åt frukost kom vi in på något samtalsämne som ledde till att Felix säger; "Mamma, du är jättestor, Nelly är jätteliten och jag är mittemellan."

Medan Felix var på dagis var jag och Nelly ute i trädgården en stund. Nelly kröp helst runt på trätrallen, men efter ett tag vågade hon sig ut på gruset. När vi kom in i bilen för att åka och hämta Felix kom jag på Nelly med att sitta och suga på en sten. Hon höll precis på att svälja den när jag lyckades dra ur den igen.


När vi kom till dagis körde Felix runt på taxicykeln. Nelly fick lov att åka med och det tyckte hon var roligt till en början. När han började cykla för fort blev hon lite rädd.


Väl hemma igen hade vi picknick ute och Felix beställde o´boy. Vi lyxade även till det med kanelbullar.





Vi åkte till Rottne nu på kvällen och Felix satt och kollade på film till klockan var halv tio, men han ville inte somna förrän vi var framme sa han, men efter en minut så somnade han ändå. I morgon när han vaknar kommer han att bli besviken för han vill cykla, men vi glömde packa ner cykelhjälmen. Vi får helt enkelt köpa en till som han får ha här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar