30 maj 2011

Potatiskillen

Det var en förväntansfull pojke som tog med två stycken sätt-potatisar till dagis idag. Förra veckan bad personalen oss om att ta med oss potatisar idag. Vi har pratat om detta hela helgen och idag var det äntligen dags. När vi kom till dagis fick Felix sätta sina potatisar i en äggkartong i väntan på plantering.

När jag kom och hämtade Felix i eftermiddags ville han som vanligt inte åka hem riktigt än. Idag var det på grund av att han inte hade fått sätta sina potatisar i jorden. Han sprang in och snodde dem ur äggkartongen, men jag fick säga åt honom att springa tillbaka med dem. En av fröknarna förklarade att de andras potatisar inte hade tillräckligt med groddar så de får vänta med att sätta dem. När Felix blev ledsen över att de inte skulle göra det idag så sa hon åt honom att han måste lära sig att vänta. Då var jag tvungen att säga ifrån och förklarade för henne att han har sett fram emot detta hela helgen och då är det inte konstigt om han blir besviken. Om han ska vänta på att de andras potatisar ska få groddar kommer han få vänta väldigt länge eftersom de inte var i närheten att få groddar. I det här fallet var jag helt och hållet på Felix sida och förstår hur det känns om man har sett fram emot något och det inte blir av. Jag tyckte att det var onödigt att fröken sa till honom att han måste lära sig att vänta, eftersom han får höra det så ofta ändå. Jag försökte få Felix till att vilja sätta potatisen som vi har hemma som väntar på att få komma ner i jorden, men det ville han inte.

Efter dagis åkte vi hem en snabbis innan det var dags att åka igen. När jag undrade vad Felix höll på med eftersom han varit tyst så länge behövde jag bara gå in i vardagsrummet och kika in i Nellys prinsesstält för att få svaret.....


Barnen fick följa med mig till mitt besök hos vårdcentralen i eftermiddags. Båda barnen skötte sig exemplariskt. Efter läkarbesöket var det dags att åka till Bräckboden och köpa kex till fikat som jag ska ha på jobbet i morgon. Felix lade upp alla kex på bandet och packade även ner allting i påsen medan jag betalade. Kassörskan blev imponerad över vår duktiga lille kille.

Ikväll när Ola installerade en ny ljudanläggning fick han god hjälp att dammsuga bakom tv-bänken av Felix. Han blir så glad när han får hjälpa till. Vi vet inte varför han tog på sig Nellys mössa när han skulle städa men den klär honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar