7 juni 2011

4-årskontroll

I morse började Felix prata om att han längtar till julafton. Han sa; "Mamma det är faktiskt ganska jobbigt att vänta på julafton hela tiden." När jag sa till honom att han snart fyller år och det är nästan som julafton försökte han förklara för mig att julafton håller på längre därför är det bättre. Vet inte om han syftade på att vi brukar öppna paket vid flera tillfällen.

Felix kom och beklagade sig över att han hade ont i pannan idag. Jag fick inte tag på om han hade slagit sig eller om han hade huvudvärk. När Nelly en stund senare står och slår honom i ansiktet när han ligger i soffan och jag säger till henne att sluta säger Felix; "Jag vill att hon ska slå mig för jag tror att det gör mig bättre."

I eftermiddags var det dags för Felix att genomgå en 4-årskontroll på BVC. Han började med att rita och berätta vilka färger han använde. Barnmorskan Pia bad även Felix att rita en gubbe till henne och då ritade han en vanlig streckgubbe, men med två klumpar på var sin sida om huvudet. När vi frågade om det var hår svarade Felix lite irriterat; "Det är ju öron ser ni väl?!"


Hon kollade även Felix ordförråd genom att sitta och bläddra i en pärm med tecknade bilder och då hon frågade Felix vad saker och ting föreställde. Ett roligt exempel var när hon pekade på en flicka som tvättade händerna och frågade vad flickan gjorde. Då svarar Felix helt oväntat; "Spritar." Han tyckte alltså att det såg ut som att hon spritade sina händer. Vi fick oss ett gott skratt.

Felix fick också genomgå en synkontroll för första gången. Först fick han läsa med båda ögonen, men sedan fick han på sig en lapp över ögat och då såg han förväntansfull ut över att få leka sjörövare. Det blev lite besvikelse när han bara skulle fortsätta att läsa. Han klarade testet galant.




Undersökningen avslutades med att han vägdes och mättes och han är nu 111,5 cm lång och väger 20,9 kg. Han har gått upp en halv kurva på både längd och vikt. Det kommer nog bli en rejäl karl av den här lille killen när han har växt färdigt.


När Pia sa att undersökningen var färdig tittar han förvånat upp på henne och frågar om de inte skulle gå på lina. Hon tittar storögt på honom och frågar om hon sa det idag att de skulle göra det. Då fick jag förklara för henne att hon sa det till honom i början på maj när vi bokade tiden. Som sagt var, minnet är det inget fel på. Till Felix besvikelse var det bara att gå på en springa i parketten, men han gick snällt på den och när vi kom ut därifrån berättade han hur besviken han var.

Idag har Nelly ramlat både från vår gästsäng och soffan, men har inte lärt sig något av det dessvärre. Hon är mer vild än tam vår lilla Nelly. Jag som trodde att hon skulle bli en lugn flicka.

Felix var ute och hoppade på studsmattan en stund innan middagen idag och då var det regn på kanten som Felix tog bort en del av. När han sedan skulle klättra upp märkte han att det var lite blött så då stod han och funderade en stund och kom sedan på en idé. Han gick och hämtade en massa olika brädbitar och började med att göra en liten bro som han skulle kunna kliva upp på och sedan fortsatte han lägga runt hela studsmattan. Han gick sedan balansgång på sin egen gjorda trä-väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar