30 juni 2011

Klättraren

Igår var mormor och morfar här en stund på förmiddagen och passade barnen. Nelly sov nästan hela tiden, men Felix underhöll morfar ute i trädgården.

Felix brev med teckningen i som han postade kom fram till oss igår. Felix undrade hur brevbäraren visste var Felix bodde någonstans och jag fick förklara för honom att man skriver på kuvertet var man bor. Jag vet inte om Felix blev klokare på det, men tids nog förstår han.


Igår eftermiddag ville Felix bada i lilla bassängen igen och han började att fylla på den med sin lilla Rorry-vattenflaska. Han hällde i ungefär 0,5 dl per gång så han hade fått springa länge om jag inte tog Nellys badbalja och fyllde upp med.

Nu kan man inte lämna Nelly längre stunder för man vet aldrig vad hon tar sig för. Igår när jag var inne och barnen på altanen ropar Felix till mig att jag måste ta ner Nelly. Det visade sig att Nelly hade klättrat upp på stolen och sedan upp på altanbordet. Hon stod där och applåderade åt sig själv. Hon är mer vild än tam den tjejen!

Idag har vi varit inne i Kungälv och handlat lite presenter. Vi mötte en man med en liten hund och Felix fick fram till farbrorn och frågade om han fick klappa hans hund. Farbrorn var snäll och lät honom klappa. Felix förklarade för farbrorn att hans pappa är allergisk mot pälsdjur, men inte mot djur som inte har någon päls.


Ja, att Felix pratar mycket vet ju alla, men han pratar verkligen med nästan alla man möter. När vi var inne i en butik berättar han för kassörskan att han ska hem till Oscar på lördag. Han fortsätter sedan med att berätta att Oscar har höstblåsor. Man får verkligen tänka på vad man pratar om för han snappar upp allt.

Idag lämnade vi in en tävlingstalong till Bokia där man kan vinna en hoppstylta. När Felix lämnade in den till kassan stod han och väntade och när jag frågade varför han inte kom tillbaka till mig svarade han: "Jag väntar på hoppstyltan." Jag fick då förklara för honom att han är med och tävlar och det är inte säkert att han vinner den. Det gjorde lite ont i mig när han såg så frågande ut och besviken. Hoppas nu att han har turen att vinna.
Vi var som alltid, när vi är i Kungälv, inne och handlade på Maxi. Det var en man som stod och delade ut smakprov på korv och Felix sprang fram och ville gärna smaka. Det slutade med att han fick fem korvbitar. Han tyckte att korven var så god så jag var tvungen att köpa med en förpackning hem.


När vi gick runt och handlade mumlade jag för mig själv att vi skulle handla bananer också. Felix springer iväg medan jag handlar andra saker och jag börjar undra över vart han tagit vägen. När jag kommer till frukten ser jag Felix med en klase bananer som han försöker lägga på vågen för att få en prisetikett. Han är duktig han. Jag fick hjälpa honom med vågen annars klarade han det bra.

När vi kom hem från Kungälv var Felix så törstig så han ville ha resten av farmors hemmagjorda jordgubb- och rabarbersaft. När han druckit upp saften ringde han till farmor för att tacka för den goda saften. När de hade pratat ett tag säger han: "Har du fått nog av att prata nu farmor? Jag börjar bli trött i armen."

Nelly har börjat att få sin sjätte tand. Den tittar ut till höger om de två framtänderna. Jag vet inte om det är det som stör henne på kvällarna eller om det är värmen. Nelly vaknade runt halv tio-tiden och gallskrek. Så fort vi plockade upp henne slutade hon att skrika och hon fick vara upp en stund, sedan lite välling i magen så sov hon gott resten av natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar