28 november 2010

Första ljuset

Jag skulle läsa en dikt i morse när vi tände det första ljuset, men kom inte ihåg hur den var så jag var tvungen att snegla på datorn och då ville Felix kolla mer på datorn än på ljuset så då stängde jag ner datorn, men då blev Felix helt vansinnig och gick upp på sitt rum. Så mysigt blev det.

Felix hade tur som fick en julkalender i sin Bamsetidning för där fick man öppna första luckan redan idag. Det dolde sig en stjärna bakom första luckan.


Idag upptäckte Felix det blågula bandet som han fick sitt pepparkakshjärta på igår. När han såg det ligga på golvet sa han: "Här hade jag pepparkaka förr i tiden."

Felix och jag pusslade hans stora Djungelboks-pussel idag och han började då prata om att han trodde att Mowgli var en tjej för hon har tjejhår precis som mamma. Ja, det kanske inte är så olikt mitt hår.


Idag tog vi kort på barnen till julkort och efter det ville Felix inte ta av sig den tomtedräkten som han hade på sig så han satt och mös med den i fåtöljen medan han kollade på en av sina filmer. Han är vår egen lille tomtenisse.


Under eftermiddagen var det dags för näst sista simmet i Nellys babysimkurs Grodan. Vi hade egentligen ingen större lust att ge oss av ut i snöovädret, men Felix ville gärna åka så vi fick ge med oss. Han blev jätteledsen när vi sa att vi inte tänkte åka och sa: "Men jag vill inte vara här hemma hela dagen". Då fick vi lite dåligt samvete och åkte.

Simmet gick jättebra och Nelly dök flera gånger från kanten. Hon hittade en ny favorit bland badleksakerna och det var en sjöstjärna som Felix kastade ner till henne. Hon såg helt galen ut så fort hon fick den mellan sina händer.


När vi åkte hem från simmet fick Felix hicka, men medan vi åt så försvann den och då undrade Felix om hickan hade gömt sig. Han började då ropa efter hickan, men verkade inte få något svar för sedan konstaterade han att den säkert hade hamnat i fötterna eftersom den hade följt med drickan ner som han hade druckit.

När vi kom hem efter simmet ringde telefonen och jag satt och matade Nelly så jag hann inte ta det, men Felix sprang till telefonen. Han hann inte heller, men tog telefonen och tryckte på grön knapp och då ringde han det senast uppringda numret som tur var till farmor och farfar. Så idag var första gången han ringde helt själv utan att vi hjälpte honom. Efter en stund ville han inte prata längre så då ville han ha hjälp att stänga av farmor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar