2 september 2010

Vattenskräck

Idag fick Nelly följa med mig till jobbet eftersom jag skulle in på ett möte. På fikat delade de ut en massa paket till Nelly, med fina kläder från Zara. Hon kommer bli så fin. Jag får ta lite modellbilder när kläderna är lagom.

När vi hade hämtat Felix från dagis var vi uppe och pusslade på hans rum. Nelly fick sitta bredvid i sin babysitter och studera hur man gör. Om hon blir som sin bror kommer hon att bli en riktig pusselfantast.


Idag hade Felix ritat en teckning på dagis som han ville ta med hem. Enligt honom så föreställer den en strand med fåglar som bajsar på en brun människa som ligger på stranden. Det är tydligen det som de bruna strecken på teckningen symboliserar.


Vid kvällsbadet tog jag fram badkritorna som Felix fick av Pirre och Feffe. Han ritade på badkaret och jag ritade på honom. Det var inte jättebra att rita på huden märkte jag för det var svårt att få bort. När kritorna var undanstoppade var det dags för schamponering av håret och det är inte någon favoritsysselsättning om man frågar Felix. Han verkligen avskyr det och får sådan panik för att han är rädd att få vatten och schampo i ögonen. Ola kom då på att han kunde ta på sig ett par simglasögon och då gick han med på det. Det värsta var att inte glasögonen kom rätt så det läckte in vatten i alla fall. Oj, vilket liv det blev! Nu sitter han här bredvid mig och har lugnat ner sig och hoppas att det går bättre vid nästa schamponering. Håret är rent och fint och väntar på att frisören ska sätta saxen i det i morgon.

2 kommentarer:

  1. Åh de där gisslet med att tvätta håret och att få vatten i ögonen är inte kul. Maija är likadan och det har hänt att det varit tårar, skrik och panik vid hårtvätt. Det är då man önskar hon hade jättekort hår och inte den där lejonmanen hon har. Men vi har hittat ett sätt som funkar så nu går det riktigt bra.

    SvaraRadera
  2. Som svar på ditt inlägg i min blogg :)
    Jag började träna när jag varit på efterkontrollen men någon löparträning har det inte blivit. Mer gympa osv. Har ändå sprungit två lopp och oj vilken träningsvärk. Men det var det värt. Kan ibland känna av foglossningar och då får jag ju ta det lite försiktigare men annars funkar det bra. Förr eller senare försvinner väl det också.

    Shamponeringen löste vi genom att jag står ovanför henne så hon kan titta upp på mig och därmed luta huvudet så mycket bakåt att jag kan sköja utan att det rinner ner i ögonen. Brukar använda ena handen som skydd i pannan och sen hålla duschmunstycket så nära huvudet att det inte stänker i ögonen. Vi har också fått jobba med förtroendet. Dvs att hon kan lita på mig att jag bevisar för henne inget kommer i ögonen när vi sköjer. Trixigt men till slut gick det :)

    SvaraRadera