10 december 2010

Tomten

I morse sa Felix att han ville ringa till tomten och fråga om han vet var Felix bor. Jag bad då farmor Kim att ställa upp att vara tomte, men det gick så där. När "tomten" svarade då Felix ringde så hörde han med en gång att det var farmor. Det går inte att lura honom. I morgon ska vi försöka att ringa tomten igen, men då ska det vara Fredriks pappa och det kommer nog bli bra.

Under dagen idag har vi hållit på att greja här hemma och bland annat spelat spel och lekt kurragömma. Vi spelade Felix fiskspel och då visade Felix mig hur man ska göra för att fånga fler fiskar. Han var så smart så att han stängde av spelet och satte metspöet ner i fisken och sedan satte han igång spelet igen och då bet fisken till och han kunde dra upp den. Så höll han på den lille fuskaren.


Nelly fick prova att smaka på ett smörgåsrån till mellanmål, men hon tyckte nog att det smakade så där. När jag gav henne en liten bit blev Felix helt förstörd. Han ville inte att jag skulle ge henne den så att hon kunde sätta den i halsen. Det är bra att han reflekterar över det.


Jag matade Nelly med lite vatten från en sked och jösses så glad hon blev. Vi ska nog börja ge henne mer av den varan för hon viftade med armarna så glad blev hon.


På eftermiddagen åkte vi en sväng till biblioteket och läste böcker. Felix kunde nog lyssna på hur många som helst, men efter sex sagor kände jag att det fick vara nog.


Efter biblioteket var det dags för Felix att klippa sig igen och det var ett bra tag sedan sist. Frisören tyckte att Felix hår hade blivit ändå tjockare sedan hon klippte det senast och att han börjar få lite självfall. Jag vet i alla fall att det inte är ifrån mig. När jag kommenterade att han var långhårig sa Felix till frisören: "Jag ser ut som en berguv. Titta!" Han gjorde samtidigt två horn av håret. Under besöket hos frisören skötte han sig exemplariskt och han satt och pratade hela tiden, men still satt han. Till Felix lycka fick han färg i håret och en klubba.



På kvällen var Felix olydig så vi var lite arga på honom och då säger Felix innan han går och lägger sig: "Jag älskar inte den här dagen. Den här kvällen var tråkig!" Ja, så kan det gå när man inte använder öronen lille Felix, men kändes ändå inte bra att höra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar