15 december 2010

Mossa åt renarna

I morse ville Felix titta på Ice Age. Han har aldrig tittat mer än max en minut på den tidigare eftersom han tycker att den är läskig. Idag tittade han på hela filmen och klarade det galant. När den var slut sprang han till mig och sa: "Mamma, jag var modig som tittade på filmen. Jag har blivit stor nu." Ja, det var ytterligare bevis på att han börjar bli stor.


Jag frågade Felix om han ville ha risifrutti idag när det var dags för mellanmål. Han var inte på så bra humör just då så det ville han inte ha. När jag sedan gjorde en leverpastej macka till mig då ville han också ha det och det fick han givetvis. När han hade börjat äta på den börjar han illtjuta. "Jag skulle ju ha risifrutti till mellanmål idag! Uhhhhhh!" Han sköt då bort sin macka och beredde plats för risifrutti. Det slutade med att han åt upp både mackan och risifruttin. Undra om Felix kan befinna sig i trotsåldern?

Felix fick vara med och mata Nelly idag. Han fick ge henne vatten som hon glatt tog emot.


För några dagar sedan råkade Felix välta Nelly när hon satt på golvet och efter det har han blivit så rädd om henne. Idag satt Nelly återigen på golvet och jag satt bredvid, men Felix började nästan gråta till slut för att han inte ville att hon skulle sitta där helt själv. Han sa: "Mamma, du får hålla i henne så att hon inte ramlar. Jag är rädd om Nelly!"

Idag var vi och handlade ingredienser till julbordet. Felix gick runt där på Maxi och var så snäll den första kvarten, men sista kvarten slutade öronen att fungera. Jag såg på honom att han var trött, men enligt honom själv var han inte alls det. Det lustiga var att den icke trötta Felix hann knappt komma in i bilen förrän han snarkade. Jag fick liv i honom nästan två timmar senare. Han satt till och med och sov i trappan när jag skulle ta av honom ytterkläderna.


När Felix badade sitt kvällsbad så låg han och speglade sig i kranen. Han underhöll sig en bra stund genom att titta på sig själv. Han låg och simmade i vattnet och ville att jag skulle titta på honom. Då sa han: "Se så jag simmar. Man kan tro att jag inte har gjort något annat".


Felix har stora planer inför julafton. Idag frågade han om jultomten kommer ställa sina renar i skogen när han ska hälsa på hemma hos oss. Om de kommer stå där vill Felix gå dit och lägga ut mossa till renarna, eftersom de äter mossa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar