25 december 2010

Mini-ornitologen

Felix sov ända till halv nio idag och det hör inte till vanligheten. När Felix kom ner till oss sa han: "Jag sov ända till det blev dag." Hans första fråga blev sedan: "Hur långt är det kvar till jul?" Som tur var skulle vi ha en andra julafton idag hos farmor och farfar så det var inte så långt kvar tills han skulle få fler paket.

Vi åkte direkt på morgonen när vi packat färdigt. När vi skulle åka frågade Felix om det var natt när vi kom fram till farmor och farfar, men som tur var skulle det inte vara det. Vi brukar åka sent på eftermiddagen alla andra gånger så det brukar vara dags att lägga sig när vi kommer fram, men inte idag. På eftermiddagen kom vi fram till farmor och farfar. Felix började leka med alla leksakerna med en gång.


Jag gick upp och slog in våra julklappar till Kim och Bengt när vi kom fram och Felix kom upp till mig och hjälpte mig en stund. Den första paketen som vi gjorde fick Felix bära ner och lägga under granen och jag bad honom att inte säga vad det var till farmor. Han lovade mig att inte göra det. Det första han gör när han kommer ner är att visa att han lagt ett paket under granen, men han sa inte vad det var. När vi hade slagit in nästa paket färdigt och jag bad honom gå ner med det också sa han: "Nej det är för svårt mamma. Jag kan inte göra det utan att tala om vad det är. Du får göra det själv mamma." Det var inte dåligt att känna sig själv så bra.

Nelly fick smaka på bär med yoghurt för första gången idag. Farfar Bengt hade köpt in det och Nelly fick en rolig rysning när hon fick det i munnen, men hon gapade stort efter att få mer. Efter en halv burk slutade hon att grimasera så nästa gång hon får det kommer det nog att gå riktigt bra.


Även idag fick Felix och Nelly öppna strumpepaket och vanliga julklappar. Nelly fick bland annat en fin liten fåtölj som kan bli en schäslong och Felix fick bland annat en massa nya delar till sin tågbana.



På kvällen tog farfar Bengt fram en fågelbok som han har där man även kan lyssna på fåglarnas läten. Felix kunde en hel del fåglar bara genom att höra dem och en av dem var Sångsvan. Ja, där ligger man i lä. Vilken liten ornitolog man har till son.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar