16 december 2010

Nu-paket

Det var en trött och gnällig Felix som jag lämnade på dagis idag. Det var sista dagen inför julledigheten, men han ska in och dansa juldans nästa tisdag en stund. Idag hade de ätit julbord och dukat upp ett långbord inne i lekrummet och det tyckte alla barnen var tokigt. Felix hade älskat ris á la maltan som de fick till efterrätt och det var kanske inte så överraskande med tanke på att han gärna äter risi-frutti.

När jag kom till dagis idag blev Felix ledsen för han ville inte alls åka hem innan han hade lyssnat klart på sagan som Camilla läste. Självklart fick han lyssna klart på den, men efter fem minuter ville han inte lyssna mer på sagan utan åka hem istället.


Felix hade gjort massa julklappar på dagis till oss i familjen. Han hade med sig en påse med flera paket. Han ville att vi skulle öppna dem nu med en gång, men när jag sa att julklappar öppnar man inte förrän på julafton, svarade han att det här var nu-paket och de öppnar man nu. Ja, vad säger man? Han får själv bestämma vad det är för paket som han ger bort så vi bestämde att vi ska öppna dem i morgon. Han har redan talat om för mig vad som är i paketen, men jag vet ju inte hur det ser ut.


Han hade även med sig en fin liten ljuslykta som han hade knåpat ihop och tre katter som han har gjort i lera. De heter Meg, Mog och Billis tydligen.



Felix hade också gjort en pepparkaksgubbe av en liten kruka som hade en plasthatt på sig. När Felix såg hatten frågade han fröknarna hur de hade gjort den. Gubben följde med oss hem idag, men den blev inte långlivad. Felix ville att pepparkaksgubben skulle stå högst upp på legotornet uppe på Felix rum, men pepparkaksgubben kunde inte balansera så bra. Nu är den i några bitar och Felix blev givetvis jätteledsen.


Ikväll satt vi och lyssnade och sjöng på sångerna i Felix nya bok Barnkammarboken och efter att vi hade lyssnat färdigt gick Felix fram och sjöng för Nelly: "Du är så söt min kära lilla Nelly. Du är så söt min kära lilla vän. För det är dig jag gillar bäst!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar