1 oktober 2010

Tummsugare

I morse åkte farmor Kim ifrån oss. När jag skulle förklara för Felix att farmor skulle åka sa han bara: "Ja mamma, jag vet det. Hon ska åka tåg idag". Det är väldigt bra med Felix att han anpassar sig till om folk åker eller kommer relativt smärtfritt.


Vi fick besök av Madde idag. Hon åt våfflor med oss som jag och Felix hade gjort. Han vill alltid vara med och laga mat och är väldigt ordentlig med att tvätta händerna innan. Jag ropade nämligen på honom och frågade om han ville hjälpa mig med våfflorna och då kom han som ett skott, men hejdade sig och sa: "Stopp mamma, jag måste tvätta händerna först".


Snälla Madde satt och läste bok för Felix om trafikregler. Som bevis på att Felix klarade examensprovet efteråt fick han ett fint klistermärke. När Madde satte det på honom sprang han till spegeln och kollade hur han såg ut.


När jag och Madde satt och pratade i köket sprang Felix runt och lekte. Efter ett tag satt han bredvid oss på golvet och läste Alfons-böcker. Till slut låg han på böckerna på golvet och hade somnat. Han var helt slutkörd efter det att farmor varit här eftersom han inte vill sova då utan bara leka med farmor. Vi flyttade över honom till babygymet där han låg och sov i två timmar.


Till fredagsmyset idag blev det en familjepizza, vilket vi aldrig beställt tidigare. Felix blev helt fascinerad över denna skapelse och sa: "OJ!" och skrattade lite smått hysteriskt. När vi hade ätit en stund satt han och kände på sin mage och sa att magen börjar säga till honom att han är mätt. Jag vet inte om det var så eller om det var tårtan som han fick av Oscar som fyller 1 år idag som lockade.



Medan vi satt och åt pizza hörde vi Nelly suga på tummen. Det här är andra gången vi kommer på henne. Hon har en tendens till att spotta ut nappen hela tiden och vem vet om det är en blivande tummsugare precis som hennes mamma och pappa var.


Även fast Felix var så mätt efter pizzan hällde han upp en STOR portion med yoghurt till kvällsmat. Det var dock inte mycket av yoghurten som han åt. Magen verkade fortfarande vara mätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar