3 februari 2011

Åskmoln

Felix var på så gott humör i morse när vi var hemma, men när vi skulle åka till dagis och ta på honom ytterkläderna spårade han ur totalt. Jag var inte längre världens bästa mamma och han ville inte leka med några flickor på flera dagar. När jag frågade honom om han inte skulle leka med Ylva och Matilda idag, svarade han att det skulle han visst, men bara de flickorna och inte mamma och Nelly. Det kan ha varit för att jag sa att han inte fick ha på sig kepsen som han fick igår av Marita. Jag känner att det är lite för kallt för det nu så han måste ha på sig mössa. Kepsen är en "Karlsson på taket"-keps och Felix tror att han kan flyga med den på. Han hoppade runt med den hela morgonen. Hoppas nu inte att han försöker hoppa från något tak eller liknande när han får ha på sig den utomhus.


När vi kom fram till dagis var det stora vattenpölar på gården. De stora barnen på Felix avdelning skulle på utflykt idag så de var på väg ut så de stod vid en jättestor vattenpöl i sandlådan som var ungefär två decimeter djup i mitten. De pekade på den och visade Felix, men de sa samtidigt att fröken har sagt att vi inte får gå i den pölen. Det bryr sig inte Felix om så han kliver glad i hågen ner i pölen och även ner i det djupa. Jag står och ropar på honom vid kanten för jag vill inte bli blöt, men han lyssnar inte. Till slut får jag luta mig fram och få tag i hans ena arm och dra upp honom. Det gör honom inte på bättre humör så han kommer in på dagis som ett dyngsurt åskmoln som inte ville göra någonting.

Jag och Nelly lämnade ett åskmoln i morse, men när vi kom i eftermiddags och hämtade honom var det ett solsken som kom och mötte oss. De hade bakat tunnbröd på dagis idag och Felix kom stolt och visade upp en påse som han skulle få ta med sig hem. Felix hade smulat ner jästen och hade varit mycket delaktig i bakandet. När de äldre barnen hade kommit in från sin utflykt hade Felix fått bjuda dem på brödet och han hade blivit så stolt när de stora killarna hade fått be Felix om bröd.


Felix såg väldigt trött ut när vi hämtade honom, men jag gav honom lite matsäck så han piggnade till. Vi skulle nämligen till frisören direkt efter dagis och klippa honom, eftersom han hade en kalufs utan dess like. Felix skötte sig galant och satt och pratade med frisören om farliga djur. Helt plötsligt ropar frisören till mig att jag måste komma och titta. Det visar sig att Felix har somnat i stolen. Det var första gången som det hade hänt henne och vi kunde inte hålla oss för skratt. Felix vaknade till när hon hade klippt färdigt och då gick han raka vägen till skåpet där hennes sprayfärg står. Han valde lila färg idag.


Efter frisörbesöket gick vi till Maxi och hämtade ut ett paket som hade kommit till Felix. Det var en pärm som vi hade beställt där vi ska sätta in faktablad om djur som vi har börjat prenumerera på. Det kommer bli många djur för Felix att sitta och läsa om.


Till middag idag blev det köttfärsspett och det är verkligen något som går hem hos Felix. Det var faster Pirre som hade läst någonstans om att barn gillar att äta spett och det stämmer, i alla fall på Felix. Tack Pirre!


Här är lite bilder från Nellys kvällsbad. Hon tycker om att bada.

"Tänk när jag kan klättra ner i badkaret själv!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar