23 februari 2011

Kocken

Natten till idag sov Nelly jättebra. Hon vaknade inte en enda gång under natten. Den första gången hon vaknade var strax före fem, men då somnade hon om igen.

När Felix vaknade ville han ha gröt till frukost. Han var så duktig och gjorde nästan hela gröten själv. Jag fick bara tala om hur mycket han skulle ha av allting.


Medan vi var borta i Småland hade vår Azalea vissnat här hemma. Felix fick tydligen syn på det idag, så han gick upp och hämtade en gammal vattenkanna ur ett skåp och vattnade blomman. När han hade vattnat den stod han och tittade på den en lång stund och sa sedan; "Snart mår du bättre igen blomman."


I morse satt Nelly och ropade; "Mammmamammamammamamma". Felix blev helt till sig då och sa; "Hon säger mamma! Hör du, mamma? Oh, vad duktig du är lilla Nelly som kan prata."

Barnen fick vara en stund på pappa Olas jobb idag medan jag var på möte. Felix trivdes bara där och busade speciellt med en kille som heter Anders. Lilla Nelly kröp mest runt på golvet och skrapade vid ett tillfälle pannan på den hårda heltäckningsmattan. Det blev nog lugnt och skönt när vi hade försvunnit ifrån kontoret.

På vägen hem stannade vi på Maxi och kollade in bokrean som startade idag. Felix ville ha i princip alla böcker som hade djur på utsidan. Några av favoriterna var några små böcker där man kunde känna på djurens päls. De här böckerna är nog tänkta till lite mindre barn, men Nelly får överta dem sedan när Felix har tröttnat.


När vi kom hem ville Felix sitta på övervåningen och titta på "Fem myror......". Jag och Nelly var också där uppe och grejade, men Felix uppskattade inte att Nelly kröp runt honom och störde honom så det slutade med att han sparkade henne lite lätt i ansiktet. Nelly blev jätteledsen, men jag tror inte att det gjorde ont utan det var nog mer bara att hon blev rädd. Jag stängde genast av filmen som Felix tittade på och sa till honom att han absolut inte får göra så en gång till och att han skulle gå in till sitt rum. Efter ett tag gick han ner med en gosedjursorm och vi gick också ner efter en stund. När vi kom ner undrade jag var han var för det var helt tyst här nere. Felix satt helt stilla i fåtöljen med ormen i knät och tittade bara rakt ner i golvet och såg skamsen ut. När jag försökte prata med honom bad han mig lämna honom i fred. Till slut fick jag honom att bli glad igen och det var när jag frågade om han ville vara med och öppna det stora Panduro-paketet som vi hade hämtat tidigare. Felix svarade; "Ja, det vill jag mamma, men jag vill inte leka med dig. Så det så!" Efter en stund hade han även glömt bort att han inte ville leka med mig och var precis som vanligt igen.



Vi hade så fullt upp med att packa upp Panduro-lådan så jag glömde helt av att det var dags att börja laga mat, men det påminde Felix mig om. Han gick ut i köket, tvättade sina händer och bad mig ta fram kockmössan för han skulle laga lite mat eftersom hans mage sa att den var hungrig. Jag fick rota fram lite mat som gick snabbt att laga och Felix ställde sig vid spisen och kockade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar