2 februari 2011

Fabian

Igår när Nelly hade sovit en stund vaknade hon upp och gallskrek. Jag kände då på hennes tandkött ifall det var någon tand som var på väg och då blev hon ändå mer ledsen än vad hon var innan. Vi gav henne en Alvedon och då till slut kom hon till ro. Det är så jobbigt att se henne ha så ont så man vill ta över hennes smärta. Det har ännu inte kommit någon tand, men snart kanske den/de tittar upp.

Idag var Felix ledig från dagis och den tillbringade vi med gammelmoster Marita, Bjarne, mormor och morfar. De kom till oss vid lunch och stannade i flera timmar. Felix sprallade runt och tyckte att det var så roligt att ha dem här. Han fick en brandbil med en gubbe som kan klättra upp på en stege och Nelly fick en stor nalle.



Jag och Felix hade också slagit in en liten present till Marita i morse. Det var en fotokalender på Felix och Nelly. Felix hjälpte Marita att öppna paketet även fast det var han själv som hade slagit in den.


Felix lockade med sig Bjarne upp till sitt rum och de satt där och lekte en bra stund. Han hade tydligen visat i princip alla sina leksaker. Han tycker att det är så roligt när någon sitter med honom och bygger med lego bland annat.

När de kom ner igen så gick Felix på toaletten efter ett tag och då ropade han ut till oss i köket; "Jag har bajsat! Bjarne, jag har bajsat! Bjarne!" Jag gick då in till honom och sa att inte ska väl Bjarne torka dig Felix. Felix svarade då; "Varför inte då?" Han tyckte att det var helt självklart att det kan väl han lika gärna göra som att jag gör det. Jag räddade Bjarne och tog över uppgiften från honom och det var nog Bjarne tacksam för.

Lilla Nelly invigde boleron idag som mormor stickade till henne när hon föddes, men den är fortfarande lite för stor så hon får nog växa till sig lite till nästa gång. Hon såg ut att trivas i den i alla fall.


När det var dags för Felix kvällsbad var jag och Nelly med honom där inne och tittade på honom eftersom det är lurigt att lämna honom där själv. Han har nämligen börjat ligga och flyta med öronen under vattenytan och med halvöppen mun så jag vågar inte lämna honom för länge. När vi satt där såg man verkligen hur trött Nelly såg ut. Hon fick ändå fram lite skratt lite då och då eftersom Felix muntrade upp henne. Felix själv ville vara med på kort när han låg där och väntade på att vattnet skulle tömmas ur badkaret. När jag tog kortet så säger han "omelett" på eget initiativ.


"Omelett"
Ikväll när jag gick och lade Felix och hade läst klart godnattsagan frågade jag om han ville lyssna på någon ljudbok och då sa han att han ville lyssna på den blå om Fabian. Jag förstod ingenting och sa att han inte har någon bok om Fabian. Det hade han visst enligt honom själv och han började då nynna något med kokosnöt, vilket visade sig vara "Far jag kan inte få upp min kokosnöt". Han sprang upp och pekade på en av Barnkammarböckerna och när jag satte in den tillhörande cd-skivan så var det helt rätt "Far jag kan inte....." som var den första låten. Felix sjöng med och han tror att de säger "Fabian kan inte få upp sin kokosnöt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar