10 februari 2011

Bockarna Bruse

Eftersom Felix inte somnade förrän vid halv elva igår kväll så sov han ända till strax före nio i morse. Jag ringde dagis och sa att vi inte kommer in vid nio utan när Felix har vaknat. Det är bättre att de får en pigg Felix än en Felix som inte har sovit färdigt.

Det hade gått bra på dagis idag och han hade inte varit trött, utan väldigt positiv till att vara med på alla saker som de hittade på. De hade bland annat spelat teater i "Katt-gruppen" . De spelade "De tre bockarna bruse"  och Felix hade velat vara både troll och bock. När vi kom hem ville han fortsätta med att leka bockarna Bruse och lekte det till och med under middagen. Gaffeln var bron, potatismoset trollet och köttbullarna bockarna.

Felix hade inte varit lydig hela dagen på dagis idag. Fröken Camilla berättade när jag kom och hämtade honom att han inte ville följa med in när de skulle gå in och äta lunch. Han hade sagt att han inte var hungrig och hade sedan sprungit i motsatt riktning mot vad han skulle göra. Då hade Camilla blivit arg på honom och till slut hade han följt med in. När jag pratade med Felix om detta i bilen hem förklarade han det så här; "Ja, men mamma jag var inte hungrig för jag trodde inte att maten var god, men den var jättegod mamma. Det kunde jag inte veta innan. Jag vet inte vad det var, för jag kände inte igen det."

När vi kom hem så börjar Felix helt plötsligt prata om att Matilda (flicka på dagis som han brukar leka med) inte får komma hem till honom. Han ville inte berätta för mig varför, men något hade nog hänt som han hade blivit ledsen för. Matilda brukar annars vara den stora favoriten på dagis

Vad har Nelly gjort idag då? Hon har mest stått upp och skrikit. Jag vet inte varför hon skriker, ibland tror jag att det är för att hon inte kan ta sig därifrån, men när jag går fram till henne skrattar hon bara och vill inte alls därifrån. Det kanske kan vara för att hon får ta i så för att orka stå där så länge.



Nelly  har upptäckt att hon kan klappa händer så det gör hon väldigt ofta nu för tiden. Hon ser så glad ut när hon hör hur det låter när händerna kommer när varandra.


I eftermiddags när jag städade satt Felix och tittade på tv. Nelly satte jag så att hon skulle kunna se Felix, men tydligen så kollade hon mer på tv än på honom, för när jag kom ner sitter båda och vrålstirrar på tv:n.


Felix passade på att busa när jag höll på att laga mat. Då hade han satt upp Nellys schäslong i soffan och satt sig i den. Han sa att det var mjukt och skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar