20 februari 2011

Säg mamma!

Igår morse hade Felix dockteater för Nelly och det var hon mycket road av. Han gjorde några olika uppsättningar, men jag fick aldrig riktigt bra koll på vad de handlade om.

Dockteater

Felix ville hoppa i pappas knä som Nelly gjorde.

Hej i telefonen! Det är Felix.


Igår hade vi lite födelsedagskalas och Felix ville som vanligt ha rosen. Det fick han och han stoppade hela rosen i munnen på en gång.


Lilla Nelly fick mest sitta och gnaga på en lyckoknäppis, men efter en stund fick hon smaka på lite grädde och det tyckte hon var så där.



Guldsnöret som var runt ett av paketen föll Nelly väl i smaken. Hon roade sig med det en bra stund.


Felix lekte katt under hela kvällen och det var ett paradis att ha hela huset fullt av vuxna som kunde leka med honom. Farmor Kim hjälpte Felix att bygga ett katthus och dit bjöd han oss en och en.




När han skulle visa mig katthuset råkade han springa in i dörrkarmen och slog sig i huvudet. Han blev jätteledsen och fick ett litet skrapsår. Han sa att han behövde något kallt för att bli av med det onda och då var farmor snäll och gav honom en päronsplit. Det roliga var att när Felix hade ätit en liten bit av den sa han att han inte hade ont längre så han behövde inte mer glass. Resten fick pappa Ola ställa upp med att äta upp.


Felix fick hjälpa mig och Pia att laga mat igår en liten stund. Han fick kavla ut smördegsplattorna till de blivande potatisbakelserna. Felix blev så glad när han fick vara med och leka i köket.


Felix hade väldigt svårt för att gå och lägga sig under gårdagskvällen och det var säkert på grund av att han hade så många där som han kunde leka med. När vi skulle försöka få i honom kvällsyoghurt ville han inte ha det och då försökte Pia övertala honom och det slutade med följande samtal:

Pia: Felix, du måste äta något innan du sover för kvällen. Se på mig jag har fått plats med mycket yoghurt i min mage. (hon visar magen för att visa hur mycket yoghurt det finns i den)
Felix: (gapar stort och stirrar) Får jag... får jag ta på den?
Pia: Ja, visst!
Felix (trycker, stånkar, trycker, drar) Bort med dig lilla mage! Bort med dig!


Felix somnade inte förrän strax före ett i morse. Han sprang ner till oss hela kvällen och sa att han inte var trött och inte ville sova. Jag försökte också få honom att somna och hittade på en saga om en igelkott och hans andra igelkottvänner. När jag räknade hur många vänner han hade så verkade det som Felix höll på att somna, så jag fortsatte räkna till 25 igelkottar i hopp om att han skulle somna, men istället säger Felix; "Mamma, tar aldrig den här sagan slut någon gång?" Resultatet av det här sena nattsuddandet var att Felix inte vaknade förrän vid elva i morse och det var ett nytt rekord.

Idag handlade det mest om att packa och få ihop allt som vi hade spridit ut hemma hos farmor och farfar. Det var dags att ge sig av hemåt efter fem dagar och då är det mycket saker som har hamnat lite överallt.

Farmor var så snäll att hon serverade Felix frukost på Feffes säng som stod framför tv:n i vardagsrummet. Han åt så försiktigt så att han inte skulle spilla och han lyckades ganska bra.


Precis före det att vi åkte hem så spelade Felix "tennis" med Feffe. Felix kom på att man kunde ha en flugsmälla som ett racket till att skjuta iväg ballongen med. Den här leken tyckte Felix så mycket om så han ville inte åka hem längre, men vi lyckades övertala honom att följa med oss.


Idag lät det som att Nelly sa mamma vid några olika tillfällen. Jag vågar ännu inte tro riktigt att det stämmer, men vi får se om hon upprepar det i morgon igen.

Resan hem idag gick ganska bra. Felix satt och kollade på sin dvd hela resan, men Nelly var inte lika nöjd. Vi fick stanna med henne två gånger för hon var trött på att sitta ner och så var hon hungrig utöver det.

I morgon är det dags för dagis igen och det ska bli spännande att se hur trött Felix kommer vara när han kommer dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar