9 februari 2011

Mammas födelsedag

I morse vaknade Nelly lika tidigt som vanligt och det innebär strax efter fem. Pappa Ola var snäll och gick upp med henne och förberedde frukost till mig, eftersom det var min födelsedag idag. Vid sju gick de och väckte Felix så att han skulle vara med och sjunga för mig. Han hade inte sovit färdigt riktigt berättade han senare, men han var ändå pigg och glad. Nelly fick till slut stå och titta på ifrån sin spjälsäng för hon var högt och lågt bland ljus och annat så av säkerhetsskäl var det bra att ha henne på tryggt avstånd.


När vi hade varit vakna några timmar så blev Nelly så trött. Hon satt och gnuggade sig i ögonen så jag provade att lägga henne, men då blev hon helt plötsligt så pigg så att hon stod upp och hoppade. Det var bara att hämta ner henne igen och låta henne vara vaken. Hon fick sitta och titta på medan jag gjorde mig i ordning i badrummet och när jag tittade på henne efter ett tag hade hon somnat i sin matstol. Stackars lilla Nelly.



Felix stod och speglade sig när han öppnade munnen och sa; "Mamma, varför är mina tänder så små när dina tänder är stora?" Jag förklarade då för honom att han har mjölktänder nu när han är så liten och sedan tappar han dem och får sådana tänder som jag har. Efter ett tag undrade jag vad det var som lät i köket och då kommer jag ut till Felix som sitter med en sejdel som han senare fyller med mjölk. Felix förklarar detta med att han bara tar hand om sina mjölktänder. Han är för rolig ibland.


Vid lunch åkte vi hem till mormor och morfar för att äta födelsedagslunch hos dem. Det blev köttfärslimpa och potatismos och det var så gott så att Felix höll på att äta ihjäl sig. Han älskade såsen och tog flera omgångar och sa flera gånger; "Åh, så gott detta var!"


Morfar hade köpt ett pussel till Felix där man ska pussla de orden som bilden visar på brickan. Felix klarade det ganska bra och det kommer vara ett bra sätt att lära sig att läsa på.


Nelly satt och lekte med leksakerna på golvet. Det är inte så länge som hon sitter på samma ställe, utan hon vill gärna krypa runt och resa sig upp och se sig omkring.


På eftermiddagen tog morfar med sig barnen och gick en promenad. Felix stod först på ståbrädan, men sedan ville han gärna springa runt själv. Han var en bra bit före morfar vissa stunder. Felix berättade att han hade sett en hund och en katt. Han ville klappa katten, men Felix förklarade att katten "gådde" hem, så han fick gå tillbaka och klappa den en annan dag.



När de var tillbaka från promenaden åt vi en bit tårta och Felix hade beställt en tårta med en rosa ros, så det hade jag köpt. Han var snäll och delade med sig av ett litet blad från rosen till mig eftersom jag fyllde år.


På kvällen hade Felix svårt att komma till ro. Vi fick springa upp och ner hela kvällen eftersom han inte kunde sova. Vid tio-tiden hörde man honom sitta och sjunga Bamse-visan, men till slut, närmare halv elva så somnade han. Han hade svårt för att somna på grund av att han sov middag när vi kom hem från mormor och morfar och det blir alltid dumt på kvällen när han gör det.

1 kommentar:

  1. Hurra och grattis igen fast i efterskott! Vi ska också ha kalasfirande här hemma. Det är Poul som fyller år imorgon och idag får vi väl fira Clara som blir 10 månader! :)

    SvaraRadera