28 januari 2011

Katt vs Pappa

Natten till idag vaknade Nelly ändå mer än vad hon har gjort de andra nätterna. När hon vaknade var hon lite snuvig, men hade ingen feber så jag vet inte om det var därför som hon sov dåligt. Felix vaknade vid fem-tiden av någon mardröm. Som tur var somnade han om när jag bar in honom till vår säng.

Idag fick vi besök av min jobbarkompis Camilla och hennes två barn Amanda och Anton, som är lika gamla som Felix och Nelly. Innan de kom sa Felix att han inte hade tid att leka med Amanda för han hade så mycket att göra. Det glömde han av när väl Amanda kom för han gjorde allt för att vinna hennes hjärta. Han lånade till och med ut sin matstol till henne och det gör han verkligen inte till alla.



Efter att Felix och Amanda hade lekt en stund ville de kolla på film och det blev efter mycket om och men Mamma Mu och Kråkan. Vi lyckades få till ett kort på alla fyra barnen. Det är stolta storasyskon som gärna sitter och gosar med bebisarna.


Nelly skulle sova lite middag medan vi hade besök så jag lade henne på sängen i gästrummet så att hon var här nere när Felix och Amanda lekte på övervåningen. Jag gjorde en mur av kuddar så att hon låg omringad. Efter en kvart ungefär hörde jag att Nelly hade vaknat för hon gnällde till lite. När jag kommer in så ligger hon inte där jag lade henne. Jag såg då att hon hade krupit över min mur och glidit ner från sängens kortsida. Hon hade landat med huvudet i lära-gå-vagnen, men hon kunde inte krypa ur den. Hon verkade inte ha fått ont eftersom hon knappt lät något, plus att varför hon lät var nog mest för att hon inte kom upp. Nu vet man  att det bara är spjälsäng som gäller i framtiden.

När kvällen kom så var det dags för fredagsmys. Det var jag, Felix och Nelly eftersom pappa Ola var ute med jobbet. Nelly orkade inte vara med hela fredagsmyset eftersom hon har blivit lite sämre. Hon har fått lite förhöjning och är snorig. Det är bara att ställa in sig på att det blir ännu en natt med lite sömn. Hoppas hon mår bättre i morgon igen vår lilla docka.


Ikväll när jag läste godnattsaga för Felix läste vi om lite olika djur och kom till fakta om katten. Då började Felix en diskussion återigen om att han vill ha en kattunge. Den lät i princip så här:

- Jag vill ha en kattunge mamma. (Felix)
- Men det går ju inte eftersom pappa är allergisk. (Mamma)
- Jo, men jag vill ha en kattunge. Det är det enda jag vill. (Felix)
- Men det går inte eftersom pappa nyser då och ögonen rinner. (Mamma)
- Jo, jag vet hur vi gör! Jag vill inte ha någon pappa hemma utan bara en katt. Du kan vara hemma och hjälpa mig att ta hand om katten. Pappa kan vara på jobbet så kan han komma tillbaka när jag inte vill ha katten längre, kanske på julafton. (Felix)

1 kommentar:

  1. Haha, stackars pappa Ola! Men ack vad de små liven har roliga funderingar och idéer. :)

    SvaraRadera