5 januari 2011

Nötväcka

I natt var det ändå mindre sömn än igår. Nelly hade 39 graders feber under natten och febertagning och tablettinstoppning gjorde så att hon blev klarvaken och inte ville somna om. Vid ett-tiden kom hon äntligen till ro, men vaknade flera gånger under natten. När barnen vaknade i morse hade båda två kissat ner sig. Det var bara till att börja tvätta med en gång och duscha av dem.

Idag var det dags för att ta bort alla tomtar som stod lite överallt i huset. Felix var duktig och hjälpte till att samla ihop alla. När han gick runt där och bar sa han: "Mamma, jag tycker att det är loligt att hjälpa dig med alla tomtal."


Det var inte bara med tomtarna som Felix hjälpte mig idag. Jag hörde att han stod och grejade i badrummet och sedan kom han ut och sa att han hade tvättat av handfatet och toaletten där inne. Han är duktig vår lille pojk. Det låg vatten lite överallt på golvet, men jag tycker att det är bra att han vill städa. Han hade torkat av handfatet och toaletten med toalettpapper i alla fall, men missade tydligen golvet.


Återigen har min son bräckt mig vad gäller fågelkunskap. Idag när vi satt och tittade i en av böckerna från biblioteket så fanns det ett uppslag med en massa småfåglar. När jag frågade vilka fåglar han kunde så pekade han på  och namngav ett flertal och bland annat en nötväcka. Det känns så där att han kan fler fåglar än sin mamma, som inte hade en aning om att det var en nötväcka.


Nelly har haft lite förhöjning under hela dagen, men mår ändå bättre än i natt. Det verkade som att maten kväljde henne mer än vanligt idag. Hon fick en smakportion av fisk och det var väl så där, men det blir att testa i morgon igen. Efter fisken fick hon biff stroganoff och det kväljde henne väldigt mycket den första kvarten, men skam den som ger sig till slut gick det ner. Hon spottade rejält i början och allt blev orangeprickigt runtomkring henne.

Nästa vecka är det dags för babysim igen och inför det var vi tvungna att ha nya badbyxor till Nelly. Hon har verkligen växt och väger nog snart 9 kilo. Badbyxorna jag köpte nu var för vikten 9-12 kilo, så de får nog sys in lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar