11 januari 2011

Öroninflammation

När Nelly vaknade i morse var ögonlocket på hennes högeröga svullet. Hon kunde till en början knappt öppna det, men efter ett tag var det halvt öppet. Det blev helt bra efter några timmar och hon såg ut som vanligt igen. Jag bestämde mig ändå för att boka tid hos läkaren eftersom hon har sådan fruktansvärd hosta och har svårt att komma till ro och sova.

I eftermiddags när vi kom och hämtade Felix på dagis var han återigen ledsen att vi kom och skulle hämta honom. Han hade varit ute och lekt i snön en snabbis, men var tvungen att gå in på toaletten, för att sedan gå ut igen. När han var på väg in på toaletten kom jag och då blev han så ledsen eftersom han ville fortsätta leka efter toalettbesöket. Det tog ungefär fem minuter att lugna ner den skrikande Felix, men efter att ha skingrat hans tankar lite så gick det bättre.

Klockan tre i eftermiddags var det dags för Nelly att besöka läkaren på Vårdcentralen. Vi fick sitta och vänta ett tag så jag hann läsa två böcker för Felix och han hann pussla och leka med lego också. Nelly hon satt mest och skrattade i sin bilstol.



Snart kommer doktorn och hämtar mig.....

Vi blev uppropade av en kvinnlig läkare som började att lyssna på Nellys lungor och det lät bra. När hon sedan kom till öronen och kikade in så såg det rött ut och det visade sig att hon hade öroninflammation. Det förklarar ett och annat. Det är därför som hon blir helt vansinnig när man lägger henne ner för att sova, eftersom det tydligen gör så att det gör ondare i öronen. Vi fick utskrivet Kåvepenin (för öroninflammationen) och Bricanyl (luftrörsutvidgare) som vi ska ge henne tre gånger om dagen. Jag gav henne första dosen ikväll och det var väl inte det lättaste. Sprutan som man skulle spruta in medicinen med var lite trög så jag tryckte till och då råkade jag spruta in lite för mycket på en gång så Nelly såg helt chockad ut. Hoppas att det går lättare och lättare för varje gång hon får den så att det inte blir så att hon inte vill öppna munnen när jag kommer med sprutan.

Jag glömde ta av tossorna på Felix
Vi får nu hoppas att medicineringen av Nelly gör susen så att hon blir frisk och kry igen. Vi får också hålla tummarna att Felix klarar sig ifrån att bli sjuk. Det går tydligen både halsfluss och magsjuka på hans dagisavdelning nu, så man vet ju aldrig.

Så här reagerar Nelly på Kåvepenin

1 kommentar:

  1. Stackars liten! Jag har ett litet mammatips vad gäller medicin som ges i spruta. Eftersom hon använder MAM-napp kan man låta dem ha den i munnen och sticka in sprutspetsen i ett av hålen i nappen och ge medicinen utan att ta bort nappen från henne. Har funkat bra för mig så det kan kanske vara värt att testa :)

    SvaraRadera